Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Chimi om brytningen med Löwengrip: ”Samarbetet har fallit illa ut för båda parter”

Publicerad: 12 November 2019, 15:02

Chimis sponsrade inlägg hos Isabella Löwengrip, som nu är borttaget.

Foto: Skärmdump från Isabella Löwengrips Instagramkonto

Chimi Eyewear avbröt sitt samarbete med Isabella Löwengrip då det stod klart att ett sponsrat inlägg boostats med köpt engagemang. Vd Daniel Djurdjevic säger till Resumé att Chimi kommer att se över sina samarbeten med influencers mer noggrant framöver.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripInfluencer marketingBianca IngrossoKenza Zouiten

Tidigare i dag rapporterade Resumé om hur Chimi Eyewear valt att avsluta sitt samarbete med Isabella Löwengrip då det uppdagats att följare som gillat och kommenterat ett sponsrat inlägg varit köpta, något som Bloggbevakning var först med att berätta om.

Chimis medgrundare och creative director Charlie Lindström uppmärksammades på problemet av en följare och svarade i inläggets kommentarsfält att de val att avsluta samarbetet och inte har för avsikt att göra något liknande igen. 

LÄS MER: Vi testade att köpa följare på Instagram – detta hände 

Isabella Löwengrip tog i efterhand bort det sponsrade inlägget från Instagram. 

Chimi Eyewear är ett influencer marketing-tungt varumärke och syns bland annat genom samarbeten med profiler som Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf

– Med facit i hand kan man säga att samarbetet har fallit illa ut för båda parter och därför var det bäst för alla inblandade att avsluta det. Vi tycker att det är supertråkigt, säger Chimi Eyewears vd och medgrundare Daniel Djurdjevic till Resumé om brytningen med Isabella Löwengrip. 

LÄS MER: ”Så tvingades Isabella Löwengrips följare skruva upp siffrorna” 

Vad säger Isabella Löwengrip till er om vad som har inträffat?
– Vi har uppfattat det som att de menar att det inte är Isabella eller någon hur hennes management som har gjort det här, utan någon annan. Men detaljerna får du fråga henne om. 

Hur kommer det här påverka hur ni gör influencer-samarbeten framöver?
– Influencers är en väldigt central del av vår marknadsstrategi, men vi kommer absolut behöva utvärdera och se över kandidater ännu mer noggrant framöver. Men vi kommer inte sluta samarbeta med ambassadörer. 

LÄS MER: Bolagens system för fejkföljare – vårt test visar hur det går till

Isabella Löwengrip fick frågan från en följare på bloggen vad hon hade för kommentar till de köpta följarna, varpå hon svarade i kommentarsfältet: 

”Det var någon som gjorde det för att förstöra för mig. Trist.”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.