Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

CIA vill öka mångfalden med nytt utseende – hånas i sociala medier

Publicerad: 7 Januari 2021, 10:46

CIA vill bredda sin rekrytering och öka mångfalden med en ny logotyp och identitet. Nu kritiseras spionorganisationens nya utseende. ”Det är en hysterisk tanke att den här typen av institution ska göras om till ett konsumentvarumärke för millennials”, säger R/GA:s crative director.


Ämnen i artikeln:

IdentitetLogotyp

Den amerikanska underrättelsetjänsten Central Intelligence Agency (CIA) har i flera år haft ett imageproblem. Många har uppfattat organisationen som vit, grabbig och exkluderande. Delvis är bilden sann. I en sammanställning från 2015 visade sig att endast 10,8 procent av cheferna inom CIA kunde kategoriseras som icke-vita. I dag kommer 26.5 procent av de anställda på CIA från minoritetsbefolkningen jämfört med 37,4 procent i den arbetsföra befolkningen som helhet.

I veckan har CIA därför lanserat en moderniserad identitet som bland annat syftar till att öka mångfalden. Rekryteringssidan innehåller bland annat en techig ny logotyp, fonter som känns bekanta och icke-vita personer

Reaktionerna på kommunikationssatsningen lät inte vänta på sig. På sociala medier är det många som anser att det nya utseendet signalerar ett snabbrörligt B2C-varumärke snarare än en hyperseriös aktör inom den offentliga sektorn.

Den nya svartvita cirkulära logotypen visar CIA mot en rad parallella och sammankopplade linjer med budskapet ”Vi är nationens första försvarslinje”. Det kombineras med en roterande bildserie av olika individer som uppmanar kandidater att höra av sig och få mer information via hashtagen #DiscoverCIA.

Bild 1/1  

Bild 1/1  

 

CIA-chefen Gina Haspel, som blev första kvinnan på positionen i maj 2018 säger att den nya webbplatsen ska ge en mer dynamisk känsla av CIA.

AdAge rapporterar att många Twitter-användare anser att CIA har tagit i lite för mycket och att uttrycket är lite väl ungt sett till vilken organisation det handlar om.

– Det är en hysterisk tanke att den här typen av institution ska göras om till ett konsumentvarumärke för millennials eller en reklambyrå. Det är ett smärtsamt vanligt, trendigt visuellt språk som de har valt vilket är motsatsen till vad som förväntas från en statlig institution, säger Zachary Roif, creative director på R/GA till AdAge.

Andra liknar utseendet till ”en popup-butik från Urban Outfitters” eller ett rave The Intercept. Vissa användare spekulerar i fall CIA kommer att slänga resultatet i papperskorgen och göra om.

Se några reaktioner nedan:

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IdentitetLogotyp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.