Varumärke
Dags att kasta loss igen – så gjorde Mardi Gras kommunikation för ett 280 år gammalt skepp
Publicerad: 27 maj 2022, 11:06
Foto: Robin Aron
Ostindiefararen Götheborg ska återigen ge sig ut på världshaven, sjutton år efter senaste seglatsen. Inför avresan har Mardi Gras gjort en ordentlig uppdatering av kommunikationen och den visuella identiteten, och dessutom förberett fysiska utställningar för varje stopp på resan. ”Det här är ett jobb man får ta sig an med ett stort mått ödmjukhet”, säger strategiska projektledaren Henrik Björklund.
”Wi hade klockan 10 Wingö bak å sidan, och awancerade under Lotzens anförande, med fogelig wind och wackert klart wäder inom Skären, tils 1/4dels mil när Ny Elfsborgs fästening, hwarest Skieppet med beslagit storsegel, stötte på en mitt i fahrwattnet och 14 foot under watnet liggande klippa, den Lotzarne kalla Knipla börö; Stöten war så hård, att föreskieppet som hade råkat klippan lyfta sig 4 1/2 foot utpå watnet och som det efter all apparence fådt håhl på sidan.”
– ur kapten Erik Moréens sjöförklaring, 12 september 1745.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.