Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Därför väljer Telge Energi att visa fällda reklamfilmen: ”Beredda att ta risken”

Publicerad: 11 November 2019, 13:45

Jonas Månsson, marknads- och kommunikationschef på Telge Energi.

Telge Energi förbjöds 2014 av Marknadsdomstolen att visa reklamfilmen ”Solupproret”. Nu väljer elbolaget att gå emot domen – och riskerar miljonvite. ”Vi tycker att den här frågan är så viktig att vi är beredda att ta risken”, säger marknads- och kommunikationschef Jonas Månsson.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetTelge Energi

Tidigare i dag rapporterade Resumé om att elbolaget Telge Energi valt att relansera reklamfilmen ”Solupproret” som 2014 blev fälld i Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. I reklamfilmen, som handlade om att Telge Energi började använda solkraft i alla sina avtal, hävdade elbolaget att konkurrenterna använde sig av ”smutsig” el från kolkraft. 

Det fick Bixia, som ägs av flera regionala elbolag, att stämma bolaget. I Marknadsdomstolen förbjöds Telge Energi att ”vid marknadsföring av el använda den påtalade reklamfilmen eller annan framställning som på väsentligen samma sätt spelar på människors rädsla, oro och/eller fruktan”. Annars väntade vite om en miljon kronor.

Men nu Telge Energi gjort en minidokumentär om kopplingen mellan energi och reklam där den ”förbjudna reklamfilmen” – som de själva benämner den – visas. 

– Vi vill få i gång en debatt och driva på förändring. Det här är ett bra sätt att visa upp att vi har en lång väg kvar för att få klimatförändringarna i schack och skapa ett jordklot vi kan bo på på längre sikt. Vi vill lyfta upp att beslutsfattare på olika håll i världen, tillsammans med organisationer och privatpersoner, behöver ta krafttag för att få till den förändring vi behöver för att kunna överleva, säger Jonas Månsson, marknads- och kommunikationschef på Telge Energi, till Resumé. 

Hur resonerar du kring att visa filmen trots att den har en dom mot sig i Marknadsdomstolen?
– Vi har bedömt riskerna med det här, självklart. Men vi tycker att den här frågan är så viktig att vi är beredda att ta risken. 

Är det en del av er hållbarhetsstrategi att relansera den här filmen nu när klimatfrågan är så brännande?
– Det är en del av vår strategi – vi har ingen särskild hållbarhetsstrategi. Vår strategi är att driva hållbarhet och det har vi hållit på med sen 2008 då vi som ett av de första elbolagen som gick över till 100 procent förnybart. Hållbarhet är en del av vårt DNA. Den här filmen är ett bra exempel på att vi pratade om det här redan 2013.

Hur stor tror du risken är att någon konkurrent ännu en gång tar er till domstol?
– Det är jättesvårt att säga. Den stora förhoppningen är att alla konkurrenter och vänner i branschen i stället lägger sin energi på att förändra sig själva och utmana kunder, samarbetspartners, och även oss, att göra rätt grejer. 

Att ni nu kan kalla reklamfilmen för ”förbjuden” – kan det hjälpa till att dra ögonen till er?
– Det kan det säkerligen göra. 

Har ni fått några reaktioner ännu?
– Det jag har sett har varit nästan uteslutande positivt. Både i flöden på sociala medier och i andra meddelanden man får. De flesta tycker att det är helt rätt och jättebra att vi vågar visa filmen och att vi står upp för det här på ett sätt som gör att vi kan få till en förändring. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetTelge Energi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.