Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

De äger Pablo Escobars varumärke – stämmer Klarna: ”De har pajat vårt förtroende”

Publicerad: 26 Augusti 2020, 09:45

Till vänster: Pablo Escobar ledde Medellinkartellen och var under 1980- och tidigt 1990-tal världens mäktigaste droghandlare. Till höger: Olof K. Gustafsson tillsammans med Pablo Escobars bror Roberto Escobar.

Foto: ESCOBAR INC

Escobar Inc stämmer Klarna på 7 miljoner kronor, efter att betaltjänsten avbrutit handeln av deras Escobar-mobil och fryst intäkter på 4 miljoner kronor. Klarna vill inte kommentera saken, men enligt Escobar Incs svenska vd Olof Gustafsson är det på grund av deras marknadsföring. ”När H&M säljer underkläder med halvnakna tjejer är inte det oetiskt. När vi säljer telefoner med tjejer i underkläder är det sexism”, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenKlarna

Escobar Inc är bolaget som äger och förvaltar den avlidne colombianske narkotikakungen Pablo Escobars varumärke, och drar in storkovan på filmer och serier där han förekommer. Bara att en bild på Pablo Escobar syns i en Hollywoodproduktion kan enligt den svenske vd:n Olof Gustafsson inbringa miljoner dollar. Och när varumärket används utan deras godkännande kan det också inbringa stora summor – nyligen stämde Escobar Inc rapartisten 2 Chainz:s restaurang Escobar. 

Men på senare tid har bolaget diversifierat sina intäkter, och börjat sälja mobiltelefoner under namnet Escobar. Det har dock inte varit fritt från konflikter, då mobiler visat sig vara från Samsung. Och i våras stoppade Klarna all handel av telefonen via deras betaltjänst efter bara tre dagar. 

– Vårt mål har aldrig varit att producera telefoner. Vi är lite som Överskottsbolaget. Vi använder vårt varumärke för att sälja sånt som folk egentligen inte vill köpa. I fallet med Escobar fold 2 köpte vi in över 10 000 returnerade Samsung-mobiler, och gjorde om till våra telefoner. Jag var öppen med det från början, säger Olof Gustafsson. 

Enligt vd:n frös Klarna deras handel på grund av etiska skäl, och han uppfattar det som att det är bolagets marknadsföring med tjejer som Klarna vänder sig emot. Klarna å sin sida väljer att inte kommentera saken, men enligt Di Digital har det i ett mejl mellan advokater framkommit att Klarna tvivlar på om Escobar Inc levererat de varor de lovat. Enligt Olof Gustafsson hann man sälja cirka 1 100 mobiler innan Klarna stoppade all handel.  

– När H&M säljer underkläder med halvnakna tjejer är inte det oetiskt. När vi säljer telefoner med tjejer i underkläder är det sexism. Den förklaringen funkar inte. Deras försäljare hade sett det här och godkänt. Det var först efter tre dagar som vi blev avstängda, säger Olof Gustafsson. 

Som svar på Klarnas drag väljer Escobar Inc nu att stämma Klarna på 7 miljoner kronor, på grund av de 4 miljoner kronor som påstås ha frysts efter att handeln stoppades. Nu hoppas Escobar Inc på att få in en ersättning på upp till 30 miljoner kronor för att täcka upp förlorade intäkter. 

– Det är det som är svedan och värken. Klarna har pajat en stor del av vårt förtroende för kunder och partners genom att stänga ner oss. 

Försäljningen av telefoner har i princip varit pausad sedan Klarna bröt med Escobar Inc. Delvis till följd av att mobilerna tillverkas i Kina, som man inte har kunnat resa till sedan coronapandemin bröt ut. 

– Folk har fortfarande en bild av oss som en kriminell organisation, men det är vi inte längre. Pablo är död. Men vad säger det om Klarna att de snor från Pablo Escobars brorsa? Då kan man gissa att det är ännu jobbigare för alla enskilda bolag. 

Enligt Olof Gustafsson har de efter att nyheten uppdagades i medier blivit kontaktade av ett tiotal svenska företag som sitter i samma sits, med frusna intäkter hos Klarna som de inte får ut. 

Vd:n delar inte med sig av omsättning eller resultat för Escobar Inc, med hänvisning till att det är ett privat amerikanskt bolag. Däremot säger han att pengarna som bolaget förlorat på grund av Klarna är tillräckligt mycket för att det ska svida. 

– Det här är större än Mona Sahlins Tobleroneskandal. Då handlade det bara om några kronor. Här sitter ett framstående svenskt betalbolag och fryser sina kunders pengar. 

Resumé har tagit del av den amerikanska stämningsansökan, där det går att läsa: 

”Utan förmån eller berättigande har den åtalade uppsåtligt vägrat att betala målsägande cirka 305,099.23 dollar som de är skyldiga till följd av elektroniska betalningar som de gjort för målsägande. Därtill, som en konsekvens av den åtalades uppförande, har målsägande inte kunnat ta del av över 200,000.00 dollar i transaktioner”. 

Dömer rätten i Klarnas favör väntas Escobar Inc överklaga domen, men Olof Gustafsson känner sig lugn inför domstolsförhandlingen. 

– Till skillnad mot Sverige måste vi i USA enbart övertala vanliga personer i det här fallet för att vinna. Vi tror att det kommer bli enkelt. Här har du en jättestor bank som inte betalar ett mindre företag. Det är självklart vem som gör fel. 

Resumé har varit i kontakt med Klarna, som avstår ifrån att kommentera

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkenKlarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.