Varumärke
De är Sveriges mest meningsfulla varumärken
Publicerad: 18 mars 2021, 13:22
Ikea och Swish är alltjämt landets mest meningsfulla varumärken när Lynxeye frågade svenskarna i studien Purposeful Brands 2021.
Lynxeye genomför årligen Purposeful Brands, en studie som visar trender och mönster i hur den breda allmänheten uppfattar meningsfullheten i varumärken, och vilka varumärken som presterar absolut bäst inom området.
I år sker studien i två klasser: corporate (storbolag) och digital services (digitala tjänster).
– Vi har sett stora rörelser under 2020 i synsättet på företag och deras roll i människors liv drivet av pandemin. Bland storbolagen bibehåller dock IKEA och Volvo sina starka toppositioner hos svenska folket, säger Johan Ekelin, partner och medgrundare av Lynxeye i en kommentar.
Noterbart är att Astra Zeneca har tagit stora steg uppåt bland storbolagen till plats tre sedan svenskarna hoppas till att företaget kan bidra till att motverka pandemin med bolagets coronavaccin. Samma mönster ser vi i klassen digitala tjänster där 1177 Vårdguiden klättrar till en andraplats.
Vinnare Corporate Class (Storbolag)
1) Ikea
2) Volvo
3 Astra Zeneca
Vinnare Digital Services (Digitala tjänster)
1) Swish
2) 1177 Vårdguiden
3) BankID
Fakta / Purposeful brands 2021
I corporatekategorin omfattar undersökningen de 35 bolagen med störst omsättning. I digitala tjänster de 35 mest använda apparna eller sajterna.
I en undersökning online som beräknas ta tio minuter att genomföra har 2200 respondenter deltagit. Studien genomfördes mellan 20 och 29 oktober 2020.
Rapporten Purposeful Brands och de kompletta topp 30-listorna för 2021 släpps den 24 mars i Lynxeyes kanaler.