Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Designern om Camilla Läckbergs logotyp för lyxvillan: ”Höjer förmodligen värdet rejält”

Publicerad: 16 augusti 2021, 09:26

Den grafiska profilen för Camilla Läckbergs lyxvilla i Tyresö fascinerar: ”Det ska bli intressant att följa hur den kommer användas”, säger art directorn Jonas Frank.

Foto: Michael Nilsson/Skeppsholmen Sotheby's, Oskar Kylberg, Pressbild camillalackberg.se

Camilla Läckberg lät designern Oscar Kylberg ta fram en logotyp för den renoverade grosshandlarvillan Villa Lumos. Bedows designchef Anders Bollman tror att författarens varumärkesarbete med bostaden har ekonomiska förklaringar: ”Ett naturligt steg i en uppblåst bostadsmarknad”.


Ämnen i artikeln:

Camilla LäckbergDesignLogotyp

I juni visade författaren och entreprenören Camilla Läckberg upp sitt nyrenoverade lyxhus i Tyresö söder om Stockholm och berättade för sina 288 000 följare att det snart var dags att flytta in i huset. Huset har blivit en av sommarens stora följetänger i nöjesvärlden och flera tidningar har löpande rapporterat om tiorummaren. Villan på 382 kvadratmeter köptes för 25 miljoner förra året och har renoverats för stora belopp.

Uppmärksamheten tog ny fart när det stod klart att Camilla Läckberg och maken Simon Sköld hade anlitat designern Oscar Kylberg för att ta fram en logotyp och grafisk profil till huset.


I ett Instagraminlägg förklarade också Oscar Kylberg att han liksom författaren är fan av Harry Potter och att utgångspunkten i logotypen var Villa (huset) och Lumos (som betyder ljus).

”Med logotypen ville jag skapa ett fysiskt attribut genom 'V:et som får representera den fysiska platsen och huset. 'L'et i lumos fick bli en gnista, en eld eller t.ex. solens reflektion i logotypen. Tillsammans skapas en skulptur som kommer uppfattas på samma sätt oavsett från vilket håll mans er den. Den ska även fungera som en fyr – en slags ledstjärna för alla gäster från när och fjärran.”

Att Camilla Läckberg låtit en designer ta fram en logotyp för hennes bostad har avhandlats i bland annat i Filip Hammar och Fredrik Wikingssons podcast som tror att den nya logotypen kommer att utmynna i en företagsverksamhet.

Även podcasten ”Alex och Sigge” har Alex Schulman och Sigge Eklund spekulerat kring bakgrunden till den grafiska profilen och var logotypen kommer att användas. Samt kritiserat logotypen eftersom den inte kommer att fungera i 3D.

– Det finns inget L i loggan, konstaterade poddarna.

Designern som är nära vän till författaren driver bolaget Bernadotte & Kylberg AB tillsammans med Prins Carl Philip sedan 2012. Duon har bland annat haft uppdrag för Georg Jensen, Skultuna, Gustavsberg, Åhléns, Signum och Hästens.

Bedows designchef Anders Bollman tror att det finns en ekonomisk dimension av projektet:

– Vad som är intressant med logotypen är inte utseendet utan själva beställningen och att beställningen är gjord av en offentlig person. Utan att lägga någon värdering i det så tycker jag att det är ett naturligt steg i en uppblåst bostadsmarknad. Det höjer förmodligen värdet rejält på villan. Jag skulle däremot valt ett namn som inte är förknippat med JK Rowling.

Företeelsen Property Branding har funnits ett bra tag men tidigare i större skala, det har precis som med andra varor höjt priset och det kommer förmodligen att fungera lika bra här.

Bedow har tagit fram en del varumärken för lägenhetshus, men har enligt Anders Bollman aldrig fått förfrågan för en privat bostad .

– Men det skulle vara intressant om verkshöjden på byggnaden är den rätta.

Hur angriper man uppdraget, tolka ett hus utifrån ett varumärkesperspektiv?
– Precis som med förpackning av andra varumärken. Det viktiga första steget bör vara vad som ska kommuniceras för att sedan ta fram en unik och relevant design.

Formgivaren och art directorn Jonas Frank är positiv till projektet:

– Jag tycker den ser kul och bra ut. Det är väldigt roligt att folk kör på. Jag kan tänka mig att den kan se fin ut på en basebollkeps. De får gärna skicka en till mig om de tar fram en sådan.

Jonas Frank ser inget anmärkningsvärt med premisserna för projektet. Ett exempel genom seklen är hur adeln har tagit hjälp av formgivare för att ta fram sina vapensköldar.

– Det ska bli intressant att följa hur den kommer användas. Kommer det kanske gå att ljusstakar för oss dödliga med loggan att ha hemma samtidigt som vi läser Camilla? Hoppas det.

Hur vanliga är den här typen av uppdrag?
– Inom sporten är det vanligt. Jag kan tänka att det är Camillas man (kampsportaren Simons Sköld reds anm.) som har varit drivande. Inom hans sport är det vanligt att ha personliga loggor.

Resumé har försökt nå Camilla Läckberg och Oscar Kylberg som inte vill kommentera den grafiska profilen för Villa Lumos. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News