torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Det är Nordens mest värdefulla varumärke

Publicerad: 5 september 2023, 10:00

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

I topp ligger ett klassiskt svenskt varumärke, med beräknat varumärkesvärde på nästan 200 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln:

IkeaH&MVolvo CarsIca

Alicia Price

alicia.price@resume.se


I Brand Finances rapport om nordiska varumärken mäter man varumärkens värdering genom att räkna ut vad nettovinsten skulle bli, om ägaren av varumärken licensierade det på den öppna marknaden. De senaste åren har Ikea varit ohotade på toppositionen, så även i år. Ikea beräknas ha ett värde på 15,4 miljarder euro, enligt undersökningen, motsvarande 183,3 miljarder svenska kronor. Andra varumärken som värderas högt är H&M (108,3 mdkr) och Lego (85,7 mdkr). Även Volvo, Spotify och Telenor finns bland topp tio, men samtliga tappar ett par platser.

Däremot kämpar Ikea med sjunkande varumärkesstyrka, alltså effektiviteten hos varumärket, visar Brand Finances rapport. Starkast varumärke har i stället Ica. Fler märken med sjunkande styrka är Klarna, Telia och Equinor.

Bland varumärkena som växer snabbast hittar vi vitt snus-tillverkaren Zyn, som ägs av Swedish Match. Även Oatly, Securitas och Willys växer.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev