Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Döpte byrån till Smoooth – nu tvingar Klarna influencern att byta namn

Publicerad: 8 Maj 2020, 13:35

Skärmdumpar från Sleeek Agency respektive Klarnas instagramkonto. I mitten syns Atooni Al-Adhami.

Foto: Instagramkontona sleeek.agency, atoonis och klarna

Atooni Al-Adhami gick tidigare i veckan ut med lanseringen av den egna sociala mediebyrån Smoooth Agency. Redan samma dag kontaktades han av jurister på Klarna, som har varumärkesskyddat namnet. ”Det var ingen tanke om att jag skulle kopiera någonting”, säger Atooni Al-Adhami.


Ämnen i artikeln:

Influence MarketingSociala medierKlarna

Ett kursivt S med en prick intill mot en rosa bakgrund. Rosa målarfärg som långsamt flyger genom luften. Och så namnet smoooth, skrivet med tre o:n. 

Det hade kunnat vara Klarna. Den svenska fintechjätten har sedan 2016 byggt sin kommunikation kring ordet ”Smoooth”, ett koncept framtaget av DDB Stockholm, och har bland annat uppmärksammats för sina annorlunda reklamfilmer i slowmotion.

Men det är inte Klarna. Det är influencerprofilen Atooni Al-Adhamis nya byrå Smoooth Agency. 

– Jag ville starta något nytt och kreativt som inte finns i den här branschen i dag. Det ska vara smidigt, gå fort, vara unikt, säger Atooni Al-Adhami.

Han har under sin karriär arbetat med bland annat sociala medier och influencer marketing, senast för Synsams glasögonvarumärke Ai Eyewear. Den senaste tiden har han också sett en växande följarskara på Instagram, där han nu har 65 000 följare. 

Tanken på en egen byrå för att jobba med influencer marketing, sociala medier och event har han burit på under flera år. I slutet av 2019 bestämde han sig för att dra i gång projektet, och i onsdags gick han ut på sociala medier och berättade om sin nya satsning: Smoooth Agency. 

Men lyckan blev inte långvarig.

– Samma dag på kvällen fick jag ett mejl av Klarna där de skrev att jag inte får använda namnet, eftersom det är varumärkesskyddat. Så jag gjorde det man borde göra – jag bad om ursäkt och lovade att byta namn. 

Klarna har enligt Svensk Varumärkesdatabas skyddat ordet Smoooth inom EU i tre olika klasser. 

Namnet togs genast bort och Smoooth har nu ersatts av Sleeek. En ny hemsida väntas vara uppe inom kort. 

– Från början stod vi mellan Smoooth och Sleeek. Det är ju två synonymer och innebörden är nästan densamma, säger Atooni Al-Adhami.

Varför valde du att skriva Smoooth med tre o:n? 

– Jag ville göra en .com-hemsida, men den domänen var redan upptagen för Smooth. Min dröm är att öppna upp i London i nästa steg. Så då lade jag till ett extra o. 

Det finns flera saker i den grafiska profilen som påminner om Klarnas. Har du inspirerats av dem på något vis? 

– Nej, det har jag inte gjort. Jag har hört om kampanjen för länge, länge sedan, men jag har inte tänkt på det alls. När jag blev kontaktad av Klarna googlade jag upp kampanjen, pratade med min advokat och tänkte att ja, det här finns liksom. De har rätt. Men det var ingen tanke om att jag skulle kopiera någonting, det var en slump. 

Han berättar att han byggt både namnet och den grafiska profilen kring just idén om att skapa en byrå med fokus på smidighet. I och med att det nya namnet har samma innebörd kan allt fortsätta som planerat.

Resumé har sökt Klarna, som avböjer att kommentera saken. Det är däremot inte första gången som bolaget ställs inför att andra aktörer har en kommunikation som påminner om deras. Klarnas marknadsdirektör David Sandström har i en tidigare intervju med Resumé sagt att han tycker sig se en utveckling där Smoooth-begreppet kopieras av konkurrenter och andra varumärken. 

Trots den snabba tillsägelsen från Klarna är Atooni Al-Adhami inte ledsen över att bli snuvad på namnet – tvärtom. 

– Det känns helt fantastiskt att få byta namn. Jag har nästan glömt bort Smoooth helt nu, och ställt in mig helt på att det är Sleeek som gäller. Även om orden nästan har samma innebörd är det här mer elegant. Det ska vi jobba med. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.