Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

E-handlaren tar employer branding till en ny nivå – med tatueringar

Publicerad: 2 december 2021, 10:51

I mitten Nordic Nests vd, Bank Bergström.

Foto: Privat.

På en företagsmiddag hos e-handlaren Nordic Nest kom tatueringar upp på tal. Till en början som skämt, men det slutade med att femtio personer ur personalstyrkan permanent bär företagets logga på sina kroppar.


Ämnen i artikeln:

Employer BrandingIdentity Works

– Vi var på en upptaktsmiddag inför högsäsongen som vi går in i nu, och pratade om hur folk tatuerar in klubbmärken från sina favoritlag i fotboll. Då föreslog jag att man kan tatuera in vår fågel, och det var mest på skämt. Men det fick ett stort gensvar, berättar Nordic Nests vd Bank Bergström.

Ett par dagar senare bokade man in en tatuerare, och under torsdagen förra veckan så fick tatueraren Ola Petersson spendera en heldag hos Nordic Nest. Femtio personer valde att tatuera in loggan, och vd Bank Bergström var först ut. 

– Det här är en av alla häftiga tecken på att vi har ett högt engagemang i teamet, och vi sätter våra medarbetare i första rummet. Det jobbar vi aktivt med sedan många år tillbaka. 

Smålandstidningen Barometern var först med att uppmärksamma upptåget.

Hur jobbar ni med employer branding?
– Externt gör vi inte det. Vi har landat i att vi ska fokusera på att ta hand om vårt team och se till att våra medarbetare trivs, och det kommer ge ringar på vattnet. Grundstenarna i det handlar ju om att man ska känna sig trygg och välkommen på en arbetsplats, först då kan människor bidra till våra gemensamma mål.

Det här uppfattas som ganska galet, och att det blir ”sektigt”, att tatuera in loggan. Hur tänker du om det?
– Jag kan förstå, om man inte har varit hos oss och tagit del av den kulturen vi har, att det blir ett stort steg. Många ser, tyvärr, sitt jobb som ett ställe dit man går för att tjäna pengar och sedan går man därifrån. Det är nog få som blir ifrågasatta för att man tatuerar in sitt favoritlags emblem på kroppen, att då kunna tatuera in en symbol för platsen där man spenderar majoriteten av sitt vakna liv tycker jag känns rimligt. Det handlar nog om perspektiv, hur ser man på sitt jobb? Vi har väldigt många passionerade medlemmar i teamet.

Han poängterar också att av den totala personalen, 700 personer, har endast 50 valt att tatuera in loggan. Men resterande 650 är minst lika engagerade i sitt arbete. 

– Man måste inte tatuera sig för att ha passionen, säger Bank Bergström.

– Jag tycker den är snygg. Hade man inte vetat om att det var vår symbol hade nog många kunnat tatuera in den bara för att det är en snygg grafisk symbol. Utåt sett, symbolen i sig är ju för de som vet och känner till Nordic Nest. Det är en symbol för att vi brinner för det vi gör tillsammans, det är en gemenskapssymbol. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.