Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

”En av Sveriges bästa varumärkesbyggare har gått ur tiden”

Publicerad: 14 oktober 2022, 12:42

Satish Sen skriver om Ivar Svensson.

Foto: Privat

Satish Sen, tidigare vd och delägare i Alm & Co, om Ivar Svensson och hur han byggde BMW:s varumärke på den svenska marknaden.

Ämnen i artikeln:

BMWNyheterReklamVarumärkesbyggande

Förenade Bil hade agenturen för BMW i Sverige, när Ivar Svensson fick ansvaret för den svenska marknaden. Med början på mitten av 1980 – talet var marknadsandelen låg – under 2 procent. BMW hade den lägsta andelen företags-/tjänstebilar och även en låg andel kvinnliga bilägare. Mercedes som var huvudkonkurrenten hade en dubbelt så hög marknadsandel och numera insomnade Saab dominerade marknaden tillsammans med Volvo och Ford. 

Med en i sammanhanget liten organisation och marknadsföringsbudget påbörjade Ivar  BMW´s tillväxtresa. Först tillsammans reklambyrån HLR och sedan tillsammans med oss på reklambyrån Alm & Co.  

Ivar hade en väldigt tydlig kompass för vad varumärket skulle stå för och likaså vad BMW inte fick förknippas med. BMW skulle vara något som förknippades med aspiration och tilltala förare som själva var på en personlig resa i sin utveckling. Tekniken i bilarna skulle inte vara ett självändamål utan syfta till att förhöja framförallt förarens upplevelse. 

För oss på Alm & co var uppdraget inte enbart att utforma marknadsföringen utan Ivar involverade oss i allt från strategi, taktiska frågor till vilken kravprofiler på medarbetare som skulle anställas hos honom. Vi blev ett tight team. 

Det blev tidigt tydligt att den tyska reklamen inte skulle fungera på den svenska marknaden och Ivar tog striden mot huvudkontoret i München för att vi skulle få frihet att utforma lokal reklam. Under vår tid var BMW det första bilmärket som introducerade människor i bildspråket. Ett nytt koncept och en ny strategi för att attrahera tjänstebilskunder – BMW Business – utvecklades. 

Under de år vi samarbetade ökade marknadsandelarna för BMW och delmålet med att bli större än Mercedes uppnåddes. BMW Business konceptet lyckades och andelen som såldes som tjänstebilar ökade stadigt. Marknadsföringen uppmärksammades och belönades i Skruven, Guldägget och 100 W.  

It takes two to tango som bekant! I Ivar hade vi en av Sveriges duktigare reklamköpare under mina år i branschen, som ständigt utmanade oss att ta nästa steg i utvecklingen av BMW:s marknadsföring och som samtidigt gav oss ett väldigt stort förtroende. Det är ingen överdrift att hans gärning lade grunden till BMW:s framgångar på den svenska marknaden sedan dess. 

Ivar Svensson avled i september 2022 och blev 93 år. 

Satish Sen, tidigare vd och delägare i Alm & Co.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev