Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

En timmes kötid på Elgigantens sajt – kedjan pudlar

Publicerad: 29 November 2019, 10:28

Black friday-shoppare som vill handla på Elgiganten tvingas vänta i uppåt en timme. Bolaget själva säger att trycket är högre än vad de hade väntat sig.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Black Friday innebär ett stresstest för e-handlares sajter världen över. En av sajterna som inte klarat testet är Sveriges största elektronikkedja Elgiganten. Sedan i går kväll har de haft cirka en timmes kötid för att komma in på sajten. När kunderna lagt varor i kundkorgen tvingas de vänta ytterligare en tid. På Elgigantens Facebooksida finns kommenterar hundratals kritiska kunder som menar att de ibland kastas ut ur kön vilket innebär att de får börja om från början.

Li Persson, presstalesperson på Elgiganten, säger att de i år satsat mer än någonsin på Black Friday, något som renderat i ett stort tryck på sajten.

Har ni inte sett till att sajten har ytterligare kapacitet än vanligt?

– Absolut. Vi utvecklar våra system kontinuerligt. Vår ambition är att vi ska klara det här trycket och mer därtill.

Tycker du att det är en acceptabel kötid?

– Självfallet inte. Vi och vårt IT-team har jobbat sedan i går kväll på att hitta en lösning. Vi hoppas och räknar med att det ska vara löst inom kort. En bra E-handelsupplevelse är viktigt och prioriterat för oss. Vi beklagar och delar den frustration som våra kunder känner, säger Li Persson.

Att det blir en hög belastning på sajten under Black Friday kan inte komma som en chock, kunde ni inte förutse de här nivåerna?

– Nej, det kommer inte som en överraskning. I nuläget är det enda vi kan göra att beklaga situationen och jobba på en lösning.

Li Persson säger att situationen förväntas vara löst inom kort. Elgiganten vill inte i nuläget gå ut med siffror för hur många som just nu försöker besöka sajten.

Hur tror du att det här påverkar Elgigantes varumärke för de som sitter och köar?

–Nöjda kunder är det absolut viktigaste för oss. Vi jobbar hårt för att finna en lösning så att våra kunder får tag på de produkter de vill ha.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.