Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Estrella gör som Oatly – trycker klimatavtrycket direkt på förpackningarna

Publicerad: 6 april 2021, 09:08

Estrella vill lyfta chipsens klimatresa och har därför mätt klimatavtrycket tillsammans med CarbonCloud. Nu får tre av varumärkets potatischips sitt klimatavtryck direkt på påsen under en begränsad tid.


Ämnen i artikeln:

EstrellaHållbarhet

Klimatavtrycket för Estrellas sourcream & onionchips, saltade potatischips och grillchips blir nu lättillgängligt för alla konsumenter genom att beräkningen tycks på påsarna när varumärket vill visa produktionskedjan ur ett klimatperspektiv. Genom ett samarbete med CarbonCloud har Estrella kartlagt klimatavtrycket för råvaror, produktion, kryddor, transporter och förpackningar.

Den ökade transparensen gentemot konsumenten är ett led i Estrellas initiativ ”Bara schyssta snacks” som syftar till att lyfta Estrellas hållbarhetsarbete.


Kommunikationsbyrån The Bond har tagit fram kommunikationen med Estrella som kommer att synas i tv-play och social.

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella i en kommentar.

CarbonCloud är ett Göteborgsbaserat företag sprunget ur forskning på Chalmers. De har tagit fram en onlineplatform där livsmedelsproducenter själva kan arbeta med sina produkters klimatavtryck. Genom CarbonClouds verktyg kan livsmedelsproducenter se hur olika delar av produktkedjan påverkar klimatet. På plattformen finns aktörer som Oatly, WWF och Tenzing.

– Efterfrågan på klimatmärkning och transparens har ökat både hos livsmedelsproducenter och konsumenter. Det är imponerande att se arbetet som Estrella har lagt ner på att kartlägga chipsens klimatresa. Vi är stolta över att samarbeta med ett så framåtblickande och klimatmedvetet företag med siktet inställt på en mer hållbar livsmedelsindustri. David Bryngelsson, kommenterar CEO och grundare på CarbonCloud.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EstrellaHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.