Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Estrid vill öka representationen av minoritetsgrupper i skönhetsbranschen – lanserar nytt initiativ

Publicerad: 16 augusti 2022, 09:39

Kenny Ethan Jones, Nadine Noor och Harnaam Kaur.

Två av tre känner sig underrepresenterade av skönhetsbranschen. Estrid lanserar därför HumanKind, i syfte att öka representation av minoritetsgrupper.


Ämnen i artikeln:

EstridNyheter

Sedan starten 2019 har Estrid positionerat sig som ett progressivt varumärke. I kommunikationen tar rakhyvelstillverkaren spjärn mot stereotypa könsroller i samhället och inom skönhetsindustrin.

I en nyligen genomförtd undersökning av OnePoll på uppdrag av Estrid svarade hela 84 procent att de anser att produkter inom branschen är ”onödigt binära och exkluderande”.

Vidare svarade 61 procent av de tillfrågade att de känner sig underrepresenterade av branschen. Bland gruppen som identifierar sig som icke-binära svarade hela 80 procent att de upplever detta. Nära hälften (45 procent) anser att marknadsföringen behöver bli mer inkluderade. Ett representativt urval, bestående av 3500 respondenter i Storbritannien ligger till grund för opinionsundersökningen.

Mot bakgrund av detta lanserar Estrid initiativet HumanKind, där varumärket kommer att dela ut finansiella bidrag för att hjälpa personer som arbetar med att förändra samhället till det bättre för minoritetsgrupper.

Estrid har redan valt ut tre personer som nu får bidrag för att driva sina sociala projekt, var och en för sitt arbete i HBTQ+-communityt. De valda ambassadörerna är Kenny Ethan Jones, transmodell och aktivist, kreatören Nadine Noor som driver en klubb för queera POC’s, samt Harnaam Kaur, motiverande talare med polycystiskt ovariesyndrom.

Nu kan de som driver ett projekt för HBTQ+-communityt också ansöka om bidraget, 25 000 pund, motsvarande drygt 300 000 kronor. Ansökan är öppen till och med den 12 september.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

EstridNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.