Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Ett halvår efter relanseringen – ”nya” MQ i konkurs

Publicerad: 16 April 2020, 07:51

MQ relanserades som Marqet och skulle locka den moderna människan mitt i arbetslivet. På grund av coronakrisen tvingas ägarna nu kasta in handduken.


Ämnen i artikeln:

Marqet

Under morgonen lämnade MQ Holding AB, som äger varumärket Marqet (tidigare MQ), in sin konkursansökan. I ansökan skriver bolaget att de haft en kraftigt minskad försäljning i mars och början på april och att de förväntar sig att den trenden fortsätter även efter att spridningen av coronaviruset lagt sig.

– Vi har gjort allt vi kunnat för att möjliggöra en fortsättning av verksamheten men under rådande omständigheter får vi inse att det tyvärr inte är möjligt, säger vd:n Ingvar Larsson i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Experterna om Marqet: Renodla och hitta ert existensberättigande

Hösten 2019 meddelade Ingvar Larsson att MQ-varumärket och butikerna skulle försvinna och ersättas av Marqet. Bara ett halvår tidigare hade värdet på MQ skrivits ned med en halv miljard kronor. Det nya varumärket skulle ha ett bredare produktutbud och ambitionen var att hitta en tydligare identitet eftersom MQ av många uppfattades som anonymt och tråkigt. Marknadschefen som fick i uppdrag att lansera det nya varumärket var Mikael Kruse som hämtades in från Volvo Cars. Tillsammans med Happy F&B tog Marqet fram ett nytt koncept, ”Work in progress”, som hann rullas ut i en handfull butiker innan konkursen var ett faktum. När Resumé i samband med relanseringen pratade med flera retailexperter var de tveksamma till om åtgärderna skulle räcka till för att vända utvecklingen.

LÄS MER: Efter uppbrottet från MQ – så ska Marqets koncept vända siffrorna

– Det kommer kosta både kapital och genomförandekraft. Jag har inte haft möjlighet att ta del av hela åtgärdspaketet men att skapa coworkingytor, café, externa gästspel av andra aktörer, några hörlurar för att lyssna på musik när man tar sig till jobbet och lite second hand låter spontant som lite gott och blandat – åtgärder för att ticka av boxar som många gör just nu. De har säkert jobbat igenom en attraktiv paketering, men på papperet ser jag inte hur det kan bygga varumärke utan är mer up-to-basics, sa Magnus Ohlsson, retailkonsult på We hunt for heads.

Den 5 mars lanserade MQ tillsammans med Happy F&B reklamdelen av konceptet ”Work in progress”. I lanseringskampanjen fick tittarna följa en kreativ arbetsgrupp som kämpade sig igenom en brief om att ta fram ”The next shit”.

– Vi vill på det här sättet fånga människors relation till jobbet med igenkänning och självdistans, samtidigt som det blir tydligt att vi både har mode och andra livsstilsprodukter för arbetslivet. Människor har i över 60 år sökt sig till MQ för att i huvudsak hitta mode till jobbet, den insikten bygger vi vidare på när vi tar steget och blir Marqet, sa Mikael Kruse i samband med lanseringen av kampanjen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Marqet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.