Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 27 Augusti 2020, 12:34
Facebook-vd:n Mark Zuckerberg.
Strax innan sommaren var #Stophateforprofit en av branschens stora diskussionsfrågor. Nu är annonspengarna tillbaka på Facebook.
Tiden går fort och det är lätt att glömma, men strax innan semestern tog vid var en av de mest omdebatterade frågorna i varumärkes- och marknadsföringsvärlden kampanjen #Stophateforprofit. Inom ramen för kampanjen uppmanades annonsörer att dra tillbaka sina annonsinvesteringar på Facebook och Instagram då kritiker menade att bolaget inte gjorde tillräckligt för att förhindra spridningen av hatiskt innehåll. Cirka 1000 företag, däribland jättar som Unilever och Adidas samt svenska företag som Oatly och SJ, anslöt sig till bojkotten. Inledningsvis fick bojkotten, och särskilt Unilevers besked, Facebooks aktie att sjunka med mellan 1-2 procent. Trots bojkotten slog dock Facebook analytikernas förväntningar på reklamintäkter under Q2 med tio procent. Sedan dess har aktien återigen stigit till nya höjder
Nu visar ny data från Pathmatics att annonsinvesteringarna på Facebook från de bolag som tidigare bojkottat är tillbaka på samma nivåer som tidigare. Forbesskribenten Augustine Fou, som specialiserar sig på digital marknadsföring och adfraud, skriver på Twitter att initiativet visserligen var lovvärt men att annonsörernas återkomst, och fortsatta programmaticinvesteringar, visar att de inte är villiga att uppnå sina påstådda mål.