Varumärke
F&B Happys logotyp för det nya varumärket visar i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet
Publicerad: 9 februari 2023, 13:17
Varumärkesbyrån har tagit fram ett nytt varumärke efter storfusionen i tryckeribranschen.
Det var för ungefär ett år sedan som sammanslagningen presenterades. Tryckerierna Danagård Litho och Göteborgstryckeriet, bildade ett nytt samägt moderbolag med namnet DG Print Group. Planerna är att göra stora investeringar för att möta marknadens växande krav på kvalitet, kostnadseffektivitet och minskat miljöavtryck. Tillsammans beräknas den nya koncernen omsätta runt 300 miljoner kronor med cirka 150 anställda.
Tryckeribranschen har genom digitaliseringen och globaliseringen genomgått snabba förändringar. Men behovet av fysiska trycksaker som varumärkesbyggare och bärare av viktig information finns alltjämt kvar.
Sammanslagningen handlade i hög grad om specialisering och hållbarhet samt att skapa ett heltäckande erbjudande; från konsttryck till storformatstryck för hela miljöer.
Bakom arbetet med det nya varumärket står varumärkesbyrån F&B Happy. Eftersom produktionen drivs av egen vindkraft lät byrån hållbarhetsaspekten bli grunden för både namn och identitet.
Det nya företaget döptes till By Wind. Ett namn med möjligheter att ta hand om det så väl det breda erbjudandet (konst, reklam, arkitektkopior), som tekniker och samarbeten. Eftersom vindkraften är så central visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid själva tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5x5 pixlar till 5x5 lådor i wellpapp.
By Wind vill inspirera till produktion och tryck på riktigt, i en värld av mockups. Av 3 gånger 2 meter stora ark lade F&B Happy bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som ska påminna om tryckpressens rytmiska arbete.
De övriga designelementen är framtagna för att kunna ta hand informationstunga enheter och ge energi till hela kategorin. Attityden är direkt som ett mediehus, strävan är mer rörligt än statiskt och mer digitalt än analogt. På så sätt kan identiteten ta plast i olika medier och utmana en den traditionella bilden av tryckeribranschen.
Bild 1/4
Arbetsgrupp
Design Director: Oskar Andersson
Brand Strategist: Anders Kornestedt
Client Director: Camilla Smids Lövgren, Anette Anderson
Designer: Joakim Aronsson, Ellinor Bjarnolf, Emilie Lindquist
Animation: Emil Graden (F&B Studios)
Producer: Henrietta Sterner-Bernvik (F&B Studios)
Motion Designer: Anton Ocampo, Linn Wergelius
Copywriter: Lars Forsberg
Photographer: Ander, Sanner Fotografi
Printing: By Wind