Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Fintechbolaget lanserar nytt varumärke – utan reklambyrå

Publicerad: 14 Januari 2020, 09:27

Oscar Hyléen, kommunikationsdirektör och vice vd Rocker.

Bynk investerade stora belopp i reklam för att sätta varumärket under 2019 vilket bland annat fick Konsumentverket att se rött. När bolaget ska etablera sig som en utmanarbank lanseras företagsvarumärket Rocker med sikte mot börsen.


Ämnen i artikeln:

Oscar Hyléen

Fintechsverige präglas reklamintensiva satsningar i kampen om synlighet och kännedom. Låneappen Bynk är inget undantag. Medieinvesteringarna under 2019, fram till sista november 2019, uppgick till 281 miljoner kronor (enligt Kantars Sifos bruttosiffror). Omsättningen för bolaget under 2019 översteg 100 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande vilket motsvarar en tillväxt på 180 procent från 2019.

Med målet att bli en ledande så kallad neobank i Europa har Bynks ledning under 2019 arbetat fram en ny strategi där bolaget breddat produktutbudet med kort- och spartjänster för att få fler kunder att byta bank. Den nya strategin utmynnade i fyra slutsatser:

• Bredda produkt- och tjänsteutbudet (först ut spartjänster)

• Internationell lansering

• Bolaget inleder ett arbete med att gå till börsen

• Sätta en ny varumärkesstruktur

– Arbetet med den nya varumärkesstrukturen har pågått under en längre tid. Målet är väl att göra lite det som Kinnevik åstadkom med Tele2 och Comviq där vi behåller Bynk som produktvarumärke och använder Rocker som företagsvarumärke. Vi bedömer att det är en struktur, namn och ett varumärke som funkar för internationella marknader, säger Oscar Hyléen vice vd och kommunikationsdirektör på Rocker till Resumé.

Under tisdagsmorgonen rapporterade ett antal medier att bolaget byter namn från det Bynk (ett av branschens mest medieintensiva varumärken under 2019) ett påstående som inte stämmer. 

– Det är en mer flexibel och användbar varumärkesstruktur där vi behåller Bynk och etablerar ett nytt namn i toppen. Bynk är också okänt utanför Sverges gränser.

Varför Rocker?
– Det leder in på musiken, men handlar i grunden mer om attityd. Vi vill vara ett bolag som vågar utmana strukturer och status quo. Där kan namnet vara en fördel för att förtydliga positionen. 

Vi behövde en mer flexibel varumärkesstruktur när vi breddar utbudet och går in på andra geografiska marknader vi utesluter heller inte fler undervarumärken som kan dra nytta av strukturen.

Oscar Hyléen säger att varumärkesarbetet i stor utsträckning har varit internt. Logotypen som kommer i både svart och vit färg mot en blå bakgrund är framtagen av bolagets designavdelning. Produktionsbolaget Lavette i Norrköping har hjälpt till att ta fram filmerna för den kommande kampanjen.

Det är många som vill ta utmanar positionen på olika håll inom svensk fintech. Hur ser du på utmaningen att differentiera sig?
– Det är många som delar visionen om att bli en ledande neobank. Strategin för att ta sig dit ser däremot lite olika ut. Vissa satsar först på checkout, andra på kort utan att tjäna pengar. Vi har börjat i den svåra änden, att bygga en kreditportfölj med en låneprodukt och nu lansera kort och spartjänster. Vi får se vem som blir vinnare i slutändan.

Hur kommer Rockers logotyp att exponeras?
– Namnet och loggan finns med i allt det vi gör. Det handlar inte om extern kommunikation primärt utan snarare om produkt- och tjänsteutbudet.

Det är en design som särskiljer sig från det stilrena uttryck som präglat logotyper under senare delen av 2010-talet. Är det här en medveten strategi för att förtydliga positionen?
– Vi har velat använda namnet Rocker och de associationer som namnet skapar i utformningen. Det är en lekfull design som ska vara en förlängning av hur enkla vi vill vara för våra kunder.  

Oscar Hyléen kom till Bynk i oktober 2019. Höstens rubriker präglades av kritiken mot företagets marknadsföring och reklamkampanjen ”Hela Sverige bynkar” framtagen av Good Enough Media. Konsumentombudsmannen drog företaget till domstol. Kommunikationsdirektören understryker att förändringen inte görs mot bakgrund av kritiken.

– Det är en diskussion och ett arbete som har pågått under lång tid. Och kritiken mot marknadsföringen har ingenting med det här att göra. Med det sagt så har vi tagit till oss av synpunkterna. De filmer som det handlar om är borttagna sedan länge och den pågående rättsprocessen berör just dessa filmer. 

Har ni något samarbete med den byrån i dag?
– Vi jobbar inte med någon reklambyrå.

Har ni några planer på att gå ut i en upphandling under 2020?
– Inte i nuläget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oscar Hyléen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.