Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Fler varumärken lämnar Ryssland efter invasionen

Publicerad: 9 mars 2022, 09:57

Coca-Cola-kafé i Olympiaparken under vinter-OS i Sochi.

Foto: Lise Åserud/TT NYHETSBYRÅN

En lång rad kända varumärken har lämnat den ryska marknaden till följd av Kremls invasion av Ukraina. Nu följer jättarna Unilever, Coca-Cola, Pepsi och McDonalds strömmen och lämnar landet.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetPepsiCoca-ColaUnileverMcDonaldsVladimir PutinVarumärken

De både läskgiganterna Coca-Cola och Pepsi har meddelat att de slutar sälja många produkter i Ryssland. ”Vi känner med människorna som uthärdar de samvetslösa följder av händelserna i Ukraina. Vi följer händelseutvecklingen och utvärderar situationen”, skriver Coca-Cola i ett uttalande. Strax efter skickade Pepsi ett uttalande och annonserade att de slutar sälja varumärkena Pepsi-Cola, 7up och Mirinda i landet, skriver Ad Age. Bolaget har dock planer på att fortsätta sälja andra produkter i landet så som mjölk, andra mjölkprodukter och barnmat. Enligt Pepsi har bolaget 20 000 arbetare i landet och ytterligare 40 000 anställda i leveranskedjor. Vad exakt som händer med de människorna är oklart men Pepsi framhåller att de tänker ”stödja försörjningen” av dem.

LÄS OCKSÅ: P&G stoppar marknadsföringen i Ryssland 

Enligt tidningen Campaign kommer också McDonalds stänga sin verksamhet i Ryssland. I ett uttalande meddelar bolaget att det kommer att påverka hundratals ryska leverantörer och partners som tillverkar mat åt snabbmatskedjan.

Även en av världens största leverantörer av konsumentprodukter, Unilever, stoppar all import och export tillsammans med all form av marknadsföring i Ryssland. I ett uttalande skriver dock bolaget att de kommer att fortsätta att sälja mat och hygienprodukter som är tillverkade i Ryssland till landets befolkning.

– Vi fördömer fortsatt kriget i Ukraina som en brutal och meningslös handling av den ryska staten, säger Alan Jope, vd för Unilever, enligt Campaign.

Sammanlagt har ungefär 45 varumärken lämnat landet, enligt en sammanställning av Business Insider.

LÄS OCKSÅ: Efter Resumés avslöjande: Arket skjuter upp butiksöppningen i Moskva

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.