Varumärke
Foodtech-startup hjälper marknadsförare att reda ut vad de får säga: ”Regelverket innehåller mycket gråzoner”
Publicerad: 22 september 2022, 09:31
Carolin Solskärs bolag ska hjälpa företag med produktmärkningar om hälsopåståenden – som ”Utan tillsatt socker”. Foto: Sebastian Oresten (bilden är ett montage)
Vilka hälsopåståenden får varumärken kommunicera på sina förpackningar och i sin marknadsföring? Nuverica bygger en tjänst som hjälper marknadsförare att tolka de komplexa EU-direktiven. ”För vissa företag är hälsofördelar centralt för varumärket – då är det viktigt att också kunna uppfylla krav för märkningarna”, säger Carolin Solskär.
Man får inte påstå vad som helst på produktförpackningar. Miljömärkningar är ett område där reglering börjar bli vanligare och tydligare - men även hälso- och näringspåståenden måste följa regler. Dessa
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.