Sofia Bystedt och Eva Norberg är nöjda med att deras återbruksgalleria Retuna har blivit världskänd. Foto: Peter Jönsson.
Från trött industristad till internationell förebild i hållbarhet – så gör Eskilstunas varumärke succé
Eskilstuna var en trött industristad med hög arbetslöshet. Då satte kommunen en ny varumärkesplattform med hållbarhet som grund.
I dag är staden ett internationellt föredöme och Eskilstunaborna är stolta igen.
”Vi är världskändisar. Vi har haft alltifrån BBC till National Geographic här”, säger centrumledaren Sofia Bystedt.
✓ Lärdomarna. ✓ Investeringarna. ✓ Pr-värdet. ✓ Knepet för att undvika greenwashing. ✓Så jobbade kommunen med nudging för att få invånarna att sopsortera.
Amanda Törner
”Staden var döende. Sedan kom någon på en fantastisk idé för att rädda den* – genom att göra den till den grönaste platsen på jorden.”
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.