onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Sofia Bystedt och Eva Norberg är nöjda med att deras återbruksgalleria Retuna har blivit världskänd. Foto: Peter Jönsson.

Från trött industristad till internationell förebild i hållbarhet – så gör Eskilstunas varumärke succé

Eskilstuna var en trött industristad med hög arbetslöshet. Då satte kommunen en ny varumärkesplattform med hållbarhet som grund.
I dag är staden ett internationellt föredöme och Eskilstunaborna är stolta igen.
”Vi är världskändisar. Vi har haft alltifrån BBC till National Geographic här”, säger centrumledaren Sofia Bystedt.
✓ Lärdomarna. ✓ Investeringarna. ✓ Pr-värdet. ✓ Knepet för att undvika greenwashing. ✓Så jobbade kommunen med nudging för att få invånarna att sopsortera.

Publicerad: 3 december 2022, 06:30

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se

”Staden var döende. Sedan kom någon på en fantastisk idé för att rädda den* – genom att göra den till den grönaste platsen på jorden.”

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i nytt format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

KlimatkrisenToppnyheterEskilstuna-KurirenThe GuardianVarumärkeVarumärkenHållbarhetMiljö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev