tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Sofia Bystedt och Eva Norberg är nöjda med att deras återbruksgalleria Retuna har blivit världskänd.

Foto: Peter Jönsson.

Från trött industristad till internationell förebild i hållbarhet – så gör Eskilstunas varumärke succé

Eskilstuna var en trött industristad med hög arbetslöshet. Då satte kommunen en ny varumärkesplattform med hållbarhet som grund.
I dag är staden ett internationellt föredöme och Eskilstunaborna är stolta igen.
”Vi är världskändisar. Vi har haft alltifrån BBC till National Geographic här”, säger centrumledaren Sofia Bystedt.
✓ Lärdomarna. ✓ Investeringarna. ✓ Pr-värdet. ✓ Knepet för att undvika greenwashing. ✓Så jobbade kommunen med nudging för att få invånarna att sopsortera.

Publicerad: 3 december 2022, 06:30

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

”Staden var döende. Sedan kom någon på en fantastisk idé för att rädda den* – genom att göra den till den grönaste platsen på jorden.”

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i coffeetable format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-KurirenHållbarhetVarumärkeThe GuardianMiljöKlimatkrisenToppnyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev