Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Gap lägger om strategin – går tillbaka till varumärkesbygge

Publicerad: 25 November 2019, 10:27

Amerikanska klädkedjan Gap ska bli bättre på att bygga varumärke.

Foto: Flickr

Gap har fokuserat för mycket på kortsiktig, säljdrivande marknadsföring – på bekostnad av försäljningen. Det säger bolagets vice vd och ekonomichef, som berättar att Gap nu skiftar strategi mot varumärkesbygge.


Ämnen i artikeln:

AdidasLes BinetNetflix

Den amerikanska klädkedjan Gap är ett av de senaste i en rad av varumärken som erkänner att de fokuserat för mycket på kortsiktig, taktisk marknadsföring. Det gäller klädkedjans varumärke Old Navy, som sett en försäljningsminskning på fyra procent under det tredje kvartalet. Enligt Teri List-Stoll, vice vd och ekonomichef på Gap, kommer bolaget nu att spendera en större del av Old Navys marknadsbudget på långsiktiga insatser med fokus att bygga varumärke. Det sade hon till analytiker när Gap presenterade sin tredje kvartalsrapport

– När det gäller marknadsföring har vi ärligt talat blivit för tungt beroende av budskap kring reor, i motsats till varumärkesbudskap som fokuserar på produkt och värderingar som vi vet resonerar med Old Navy-konsumenten, sade hon. 

Gap har nu tagit ett strategiskt beslut att öka reklaminvesteringarna på nya partnerskap och kampanjer. Det inkluderar bland annat den senaste jul-tv-kampanjen med skådespelaren Neil Patrick Harris och ett nytt samarbete med Netflix vad gäller den nya en animerade julfilmen ”Klaus”. 

LÄS MER: ”Les Binet om effektivitetskrisen inom kreativitet: 'Vi behöver inte big data, vi behöver long data'”  

Ett annat varumärke som valt att styra om reklaminvesteringarna mot långsiktiga insatser är Adidas. Tidigare i år gick varumärket ut med att de framöver kommer att fördela sin marknadsbudget enligt professorerna Les Binets och Peter Fields  60/40-princip (60 procents varumärkesbyggande och 40 procents säljdrivande), som de presenterar i marknadsföringsbibeln ”The Long and The Short of It”. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

AdidasLes BinetNetflix

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.