Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Garbergs och Malmö Reklambyrå i logobråk: ”Kommer inte låta det passera”

Publicerad: 26 september 2022, 11:45

Malmö Reklambyrå och den danske grafiske formgivare Tobias Røder kritiserar Garbergs nya logotyp för att den liknar Malmöbyråns alldeles för mycket. Enligt Garbergs är den nya logon bara tillfällig.

Ämnen i artikeln:

NyheterGarbergsMalmö

R

Redaktionen

red@resume.se


Det är det danska marknadsföringsmagasinet Markedsföring som rapporterar om konflikten mellan Malmö Reklambyrå och Garbergs. Den grafiske formgivaren Tobias Røder har i ett inlägg på Linkedin kritiserat Garbergs nya identitet som han menar påminner allför mycket om den identitet dansken tagit fram för Malmö Reklambyrå.

– Det är absurt om man inte kan se att de är för lika. Vad garbergarna håller på med skapar bara förvirring och förklaringsproblem för båda parter, säger han till Markedföring. .

Den ursprungliga M-identiteten, som i designterminologi kallas 'en omöjlig bokstav', togs fram av Tobias Røder i samarbete med Malmö Reklambyrå för tre år sedan. Nyligen lanserade Garbergs, som har kontor i Stockholm och Malmö, en ny logotyp som använder samma manér.

LÄS OCKSÅ: Malmö Reklambyrå återuppstår – utan Edisen: ”Härligt härligt, men farligt farligt” 

Gustaf Hultberger, grundare av Malmö Reklambyrå, är förvånad över att Garbergs väljer att gå med en logotyp som är så lik konkurrentens. Inte minst eftersom de båda verkar på en liten marknad.

– Nya idéer står på axlarna av gamla idéer. Men vi arbetar i en kategori där vi är stolta över att ge kunderna råd om varumärken och identifiera våra positioner. För mig är det ingen mening att du plötsligt väljer att se ut som en av dina främsta konkurrenter.

– Jag vill inte hamna i en situation där jag måste börja varje kundmöte med att förklara varför deras identitet är så lik vår. Det är inte ett bra sätt att starta ett möte.

Markedsföring har varit i kontakt med Garbergs Malin Wikerberg, som leder byråns Malmökontor.

”I relation till vår Garberg-identitet håller vi just nu på att utveckla en ny. Den är dock inte färdig och därför inte publicerad ännu. Logotypen du refererar till är inte vår nya identitet. Det är en tillfällig logotyp som vi gjorde när vi firade 35 år som byrå i Lissabon. Som du kan se på väskan (den på bilden, red.) står det 1987 -> 2022. Du kan se vår nuvarande identitet på vår hemsida”, skriver hon.

Enligt Markedföring har Gustaf Hultberger också vänt sig till både Garbergs i Stockholm och Malmö och pekat på likheten. Enligt honom var byrån mycket irriterad över hans reaktion. Nu överväger byrån att vidta åtgärder.

– Jag tror bara att jag försvarar vår position. Vi har ett varumärke som vi bryr oss om och som betyder mycket för oss. Och är det någon som vill bryta mot det på vår lokala marknad – då står vi såklart upp för oss själva”, säger Gustaf Hultberger.

– Jag kommer definitivt inte att låta det passera.

Att det skulle röra sig om ”en tillfällig identitet”, som Garbergs sagt till Markedsföring köper inte Gustaf Hultberger och menar att det inte överensstämmer med den information de givit honom.

”Är det nu hur de väljer att gå vidare för att undvika problematiken är vi nöjda men tänker inte acceptera en omskrivning av händelseförloppet”, skriver han i en kommentar till Resumé.

LÄS OCKSÅ: Chimney Vigor Group köper Malmö Reklambyrå

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev