Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Gul & Blå vill bli plattform för opinionsbildare

Publicerad: 3 mars 2021, 13:54

När det svenska klädvarumärket Gul & Blå nu återuppstår är det med en ny typ av affärsmodell.


Ämnen i artikeln:

Varumärke

Jeansvarumärket Gul & Blå grundades 1966 och fick sitt genombrott på 1970-talet. Sedan dess har varumärket gått igenom både toppar och dalar. Efter att grundaren Lars Knutsson (också känd som pappa till Filippa K-grundaren Filippa Knutsson och Sebastian Knutsson som grundat spelbolaget King) sålde företaget på 1990-talet gick det i konkurs. Det har därefter återuppstått och har under åren haft olika konstellationer av ägare. 

I januari tidigare i år blev det känt att bolaget nu återuppstår – med en rad svenska kändisar som delägare. Bland annat ska Charlotte Perelli vara en av de största aktieägarna. 

I samband med att verksamheten nu öppnar upp på nytt avslöjar bolaget att de satsar på en ny affärsmodell. Kommande kollektioner ska ha ett starkt fokus på hållbarhet och återvunna material. Genom designsamarbeten ska varumärket agera plattform för svenska förebilder och opinionsbildare från olika genrer, skriver de i ett pressmeddelande. 

De ska samarbeta med nutida konstnärer, musiker, skådespelare och atleter genom att låta dem sätta sin prägel på designen samt för att sprida viktiga budskap. Det första samarbetet görs ihop med konstnären och illustratören Yoyo Nasty

– Vi är stolta över vårens designsamarbeten och vill vara en plattform där vi lyfter viktiga budskap för att skapa medvetenhet kring ämnen vi brinner för eller helt enkelt bidra till att inspirera människor, säger Nina Adam, vd på Gul & Blå. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Varumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.