Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

H&M svarar på Xinjiang-krisen i pressmeddelande: ”Vi är måna om att återvinna tilliten i Kina”

Publicerad: 31 Mars 2021, 08:36

Helena Helmersson, vd för H&M, valde att inte kommentera krisen i Kina i samband med rapporten.

I samband med att H&M presenterade sin rapport för vintermånaderna kommenterar klädjätten vägen framåt på den kinesiska marknaden efter den växande bojkotten mot varumärket i landet.


Ämnen i artikeln:

H&MKina

Resumé har i tidigare artiklar rapporterat om kampanjen mot H&M och andra västerländska modeföretag i Kina som växt sig starka i landet den senaste veckan.

LÄS MER: Kampanjen mot HM växer i Kina – detta har hänt

Bakgrunden till händelseutvecklingen är att klädkedjan i höstas slutade köpa bomull från Xinjiang-provinsen efter flera rapporter från människorättsorganisationer om tvångsarbete. I produktionen ska minst en miljon människor från muslimska minoritetsbefolkningen uigurerna användas i arbetsläger. I förra veckan publicerade det kinesiska kommunistpartiets ungdomsförbund ett inlägg på mikrobloggen Weibo där de anklagar H&M för att svartmåla Kina genom ryktesspridning.

Kampanjen har fått stor spridning genom sociala medier och har bland annat resulterat i att H&M:s app tagits bort från Huawei och Xiaomis telefoner, att e-handelsplattfomar som Alibaba slutat sälja kedjans produkter, H&M har fått stänga ned flera butiker och kinesiska varumärkesambassadörer har tagit avstånd till företaget samt brutit sina samarbeten på en marknad som är H&M:s fjärde största sett till försäljning.

Under stort intresse på onsdagsmorgonen släppte H&M en rapport för vintermånaderna, 1 december–28 februari. Perioden visar en förlust före skatt på 1,3 miljarder kronor. Under motsvarande period 2020 gjorde H&M över två miljarder kronor i vinst. Analytiker hade räknat med en något större förlust. Aktien backar runt 1 procent strax efter öppning.
LÄS MER: Så blev cancel culture ett fenomen – och så formar det en ny värld för varumärken 

LÄS MER: Tre varumärken lyfter riskerna med cancel culture: ”Farlig utveckling”  

I en kommentar till rapporten utelämnar vd:n Helena Helmersson händelseutvecklingen i Kina helt. Företaget hänvisar i stället till ett diplomatiskt skrivet pressmeddelande på hemsidan där H&M slår fast att Kina är en fortsatt viktig marknad och att ambitionen nu är att återuppbygga relationen till kinesiska konsumenter. Noterbart är att protesterna mot H&M i landet och tillverkningen i Xinjiang-provinsen inte omnämns i direkta ordalag.

”Vi samarbetar med våra kolleger i Kina och gör allt vi kan för att hantera utmaningarna och hitta en väg framåt”

Bolaget skriver vidare att den kinesiska textilindustrin har gjort ”enorma framsteg” under H&M:s 30 år i landet och uttrycker en stolthet över det jobb kedjans leverantörer gör i landet för att utveckla modeindustrin. Samtidigt betonar H&M att företaget vill vara en ansvarsfull köpare.

”Vi är måna om att återvinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina.”

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MKina

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.