onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Han ägnade sig åt förhandlingar i ett år – här är affischerna med låttexter på byråkratisk engelska

Publicerad: 14 december 2022, 13:30

Art directorn och paragrafryttaren Oskar Pernefeldt och hans affischer med byråkratiska låttexter.

Foto: Emil Fagander

Under ett år förhandlade Oskar Pernefeldt med elva musikförlag för att få översätta låttexter till byråkratiska översättningar, i form av affischer. Här är resultatet.

Ämnen i artikeln:

NyheterVarumärkeOskar Pernefeldt

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Art directorn Oskar Pernefeldt, 32, har alltid varit en paragrafryttare. På den nivån att han går runt i sin lägenhet och liveöversätter låtar till byråkratisk engelska. Nu släpper han en affischserie under parollen ”Byråkratiska översättningar av populärmusik”.

Projektet har krävt en hel del tålamod. Efter att ha översatt ett 20-tal låtar inleddes förhandlingar med elva olika musikförlag för att få rättigheter till att använda låttexterna. Efter ett helt år av godkännandeprocesser hos förlagen lanserar Oskar Pernefeldt nu åtta affischer, med fler på gång.

– Ironiskt nog är det mycket byråkrati bakom dessa byråkratiska affischer. Men det är viktigt för mig att projektet görs rätt och att låtskrivarna får sin beskärda del, säger Pernefeldt.

Fotona för projektet är tagna inne i Tändstickspalatset – den svenska tändsticksmogulen Ivar Kreugers mytomspunna kontorspalats (1928) i Stockholm, Sverige. 

Låttexter översatta till byråkratisk engelska.

Foto: Emil Fagander

Affischserien innehåller hits som ”Surprisingly enough, I am responsible once more” av Britney Spears och ”Support yourself financially” av Rihanna. Andra artister som finns i serien är The Beatles, Madonna, Cyndi Lauper, Sting och Elvis Presley.

– Jag vill att alla ska kunna hitta sin favoritartist i serien. Jag jobbar löpande på att få fler texter godkända, säger Oskar Pernefeldt.

Utanför sina byråkratiska åtaganden arbetar Pernefeldt heltid som Art director på Oatly. Han driver också The international flag of planet earth organization som förespråkar för att jorden ska ha sin egen flagga, och sitter i styrelsen på den högskola han tidigare gick på, Beckmans Designhögskola.

Affischserien har involverat musikförlagen Sony Music Publishing, Universal Music Publishing, Warner Chappell Music, Kobalt Music Publishing, Concord Music Publishing, Anthem Music Publishing, Hal Leonard Europe, Notfabriken Music Publishing och Edition Björlund.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev