söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Här är 10 svenska polfluencers – och så påverkar de i samhällsfrågor

Publicerad: 4 juli 2022, 09:28

Viktor Banke, Hanif Azizi, Anne-Marie Körling och Nadim Ghazale påverkar inom immigration, brott och straff samt skola och utbildning. Foto: Advokat Banke / Press / Stefan Tell (Wikimedia Commons) / Polisen.

De må ha betydligt färre följare än Kylie Jenner, men ack så inflytelserika i sin nischade följarskara. Resumé har med hjälp av undersökningsföretaget Nielsen kartlagt de som inte är politiker men ändå påverkar politiskt i sociala medier.

Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationNyheterVarumärkeVarumärkenPolitikInfluencerInfluencersSociala medier

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


 

Polisinfluencern Nadim Ghazale

Född: 1983.
Profilerar sig som: ”Min väg från flykting till hela Sveriges polis” via sin självbiografi, utgiven på Forum.
Influerar inom: Brott och straff.
Följare: 23 400 på Instagram (engagemangsgrad 0,45 %).
Vill: Ha ”godhet”.
Vill inte: Ha visitationszoner, ge makt åt rasister.
Favoritkanaler för påverkan: Mix mellan gammalmedier och nya kanaler, som Instagram, ”Sommar i P1” och så en bukett av SVT-produktioner som ”Veckans brott”, ”Min sanning” och ”Utrikesbyrån”.
Typiskt citat: ”Vi är inte bättre än primaterna som startade krig mellan varandra på stenåldern, vi har bara mer att förlora på det i dag.”

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Den finns i nummer 06/2022 tillsammans med bland annat ett reportage om Kremlologins återkomst och politikers väg från skratt till humorbefriad kommunikation. Resumés magasin ingår i din prenumeration.

Lärarinfluencern Anne-Marie Körling

Född: 1958.
Profilerar sig som: Lärare, författare, klassrumsnära, elevnära.
Influerar inom: Skola och utbildning.
Följare: 9 201 på Twitter (eng.grad 0,12 %), 990 på Instagram (eng.grad 2,93 %).
Vill: Få fler unga att läsa och ta del av nyheterna.
Vill inte:
Favoritkanaler för påverkan: Twitter och den egna bloggen.
Typiskt citat: ”Jag är arg. Vi talar om föräldrarnas bokhyllor. Lyft blicken och tala om samhällets. Det är där vi kan göra verklig skillnad. Biblioteken är oberoende av hur det ser ut hemma.”

Sista måltiden-mannen Mustafa Panshiri

Född: 1986.
Profilerar sig som: Före detta polis, författare och poddare.
Influerar inom: Immigration och integration.
Följare: 9 081 på Instagram (eng.grad: 6,16 %), 41 917 på Twitter (eng.grad: 0,73 %).
Vill: Förbättra integrationen.
Vill inte: Inskränka yttrandefriheten.
Favoritkanaler för påverkan: Aktuellt, podden ”Den sista måltiden”, Twitter, Instagram, böckerna ”7 råd till Mustafa” och ”Det lilla landet som kunde”.
Typiskt citat: ”Tyvärr finns det politiker som romantiserar förortssvenskan. Visst kan man prata förortssvenska, men i vissa sammanhang är det viktigt att prata som majoritetssamhället för att människor inte ska se ner på en.”

Sjukvårdsinfluencern Fanny Nilsson

Född: 1990.
Profilerar sig som: ST-läkare i internmedicin.
Influerar inom: Hälsa och sjukvård.
Följare: 7 645 på Twitter (eng.grad 0,32 %).
Vill: Bygga ut primärvården.
Vill inte: Att privata sjukvårdsförsäkringar ska höra hemma i Sverige.
Favoritkanaler för påverkan: Twitter.
Typiskt citat: ”Chockrubrik i Daily Mail att brittiska allmänläkare får ta hand om 2 200 patienter var. I Sverige är det normaltillstånd.”

ANDRA POLFLUENCERS

Viktor Banke, immigration och integration, följare Instagram: 14 914 (eng.grad 4,29 %), följare Twitter 29 277 (eng.grad 0,04 %).

Hanif Azizi, brott och straff, följare Instagram: 5 357 (eng.grad 7,93 %), följare Twitter: 12 802 (eng.grad 0,41 %).

Omar Makram, immigration och integration, följare Instagram 3 384 (eng.grad. 6,06 %), följare Twitter: 16 005 (eng.grad 1,92 %).

Patrik Landström, skola och utbildning, följare Instagram: 697 (eng.grad 9,33 %), följare Twitter: 3 685 (eng.grad 0,28 %).

Ingela Netz, skola och utbildning, följare Instagram 375 (eng.grad 5,60 %), följare Twitter: 3907.

Madeleine Liljegren, hälsa och sjukvård, följare Instagram 254 (eng.grad 16,14 %), följare Twitter: 2 645 (eng.grad 0,01 %).

Källa: Nielsen Influencescope, som vi har bett ta fram de mest inflytelserika personerna digitalt inom områdena skola och utbildning, immigration och integration, hälsa och sjukvård samt brott och straff. Engagemangsgrad är summan av lajks och kommentarer genom antalet följare.

*Polfluencers = politiska influencers. Begreppet myntades av polfluencern Amilia Stapelfeldt.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev