Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 22 februari 2022, 14:03
Ikea puttas ned från förtroendetoppen av banken Avanza.
Foto: Frank Rumpenhorst/TT NYHETSBYRÅN
Ikea var under många år Sveriges högst ansedda bolag. Men nu får de sig sig själva omsprungna av en bank. 2021 tog sparplattformen och internetbanken Avanza topplaceringen.
Bakom mätningen av svenska varumärkens förtroende hos befolkningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media och publicerar varje år mätningen ”Reputation&Trust” som rankar bolag i 40 länder.
LÄS OCKSÅ: Erik Modig: De som lyckas skapa ett digitalt Ikea 2022 vinner
Ikea har i deras ranking gjort sig hemmastadd på tronen. Och för 2021 har inte förtroendet för den svenska möbeljätten rasat, tvärtom ökar de i mätningen. Från 4,05 till 4,18. Förra årets två, Spotify ökar också, från en sitt betyg på 3,93 till 40,5.
Men de båda ledarna har nu blivit passerade av internetbanken och sparplattformen Avanza.
– Vi ser att de senaste årens starka ekonomiska tillväxt och börshype påverkat resultatet på två sätt: dels att Avanza nu kommer in på listan, när aktier och sparande är i fokus, dels att uppfattningen om hur finansiellt framgångsrika bolagen generellt är har stärkts vilket påverkat snittbetygen positivt. Att Avanza sen får så högt betyg i samtliga dimensioner är imponerande, säger Ingrid Landahl, grundare av kommunikationsbyrån Commas.
– Sparintresset, den nära dialogen med våra kunder och vårt fokus på att göra det som är bäst för dem gör att fler fått upp ögonen för oss. En bättre framtid för fler genom rätt förutsättningar för sparande är det som driver oss. Vi är oerhört stolta över denna fantastiska utnämning, säger Rikard Josefson, vd Avanza.
Det svenska alkoholmonopolet Systembolaget kommer in på en fjärdeplacering med en snittpoäng på 3,99 och utöver Avanza är Tesla enda nykomlingen av företagen som placerade sig i tio-i topp.
LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Här är byråerna som hjälpt varumärkena till bäst förflyttning
Bland de tio lägst rankade företagen finns fem nykomlingar, Telia och Amazon får båda betyget ”Godkänt”, Shell får knappt ”Godkänt”, Kronfågel som får betyget ”Dåligt” och Attendo som betygssätt som ”Mycket dåligt”.
– Första steget i datainsamlingen gjordes i juni strax efter att både Attendo och Kronfågel synts i negativa artiklar vilket förmodligen bidrog till att de hamnade på listan. Men betygssättningen har skett under hösten vilket också visar att den negativa uppfattningen finns kvar. Vi ser också att intressentstödet för dessa två ligger ännu lägre vilket påverkar saker som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investorer. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamheten med lågt anseende, säger Ingrid Landahl.