Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Här är SBAB:s nya varumärkesprofil

Publicerad: 18 Mars 2020, 09:23

SBAB:s designprofil har anpassats för att skapa en bättre upplevelse i digitala kanaler.

Foto: SBAB / Nord DDB

Med en ny varumärkesprofil framtagen av Nord DDB knyts SBAB och de mindre kända varumärkena Booli och Hittamäklare närmare varandra.


Ämnen i artikeln:

SBABNord DDB

Resumé berättade för ett par veckor sedan att SBAB avslutat sitt samarbete med Emakina DBG, som bland annat gett upphov till det hyllade konceptet ”Boendeekonomi är jättekul”. Samtidigt har bolåneinstitutet haft ett samarbete med Nord DDB:s designdel som gått ut på att se över hela den visuella identiteten och samla SBAB:s alla varumärken under en och samma identitet. 

Nu kommer resultatet av arbetet i form av en ny varumärkesprofil som knyter SBAB och de mindre kända varumärkena Booli och Hittamäklare närmare varandra, så att det blir tydligt för alla att de hör ihop oavsett hur eller var man möter dem. Booli är en tjänst för att hitta, köpa och sälja bostäder medan Hitta Mäklare hjälper kunderna att hitta rätt mäklare för sin bostadsförsäljning. När det sen har blivit dags för affär erbjuder SBAB finansiering via bolån. Genom den nya varumärkesprofilen ska det totala erbjudandet bli tydligare.

Samtidigt anpassas designprofilen för att skapa en bättre upplevelse i digitala kanaler.

– Den röda tråden i kommunikation och marknadsföring blir det nya, tiltade utropstecknet, som vi hoppas ska skapa en stark igenkänning på sikt. Samtidigt skapar den känslan av vänlighet och lekfullhet – något som inte är ”perfekt” är lättare att gilla. När vi presenterar våra tjänster ihop, paketerade i en enhetlig design så blir det väldigt konkret att vi som partner kan erbjuda en helhetslösning för hela kundresan, säger Patrik Söder, marknadschef på SBAB, i ett pressmeddelande. 

Förändringen påbörjas under onsdagen och kommer genomföras successivt under 2020. Enligt SBAB har man inte valt Nord DDB som ny huvudbyrå utan endast samarbetat med byrån i det aktuella projektet. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

SBABNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.