Varumärke
Heinz och Absolut i varumärkessamarbete – hyllar de klassiska 80-talsannonserna
Publicerad: 22 mars 2023, 13:00
Wunderman Thompson i Spanien hyllar TBWA:s ikoniska Absolut-annonser från 1980-talet, med en Heinz-twist.
Gunnar Broman och Hans Brindfors design lade grunden till en av de största svenska exportsuccérna. När kampanjen tog andelar från Smirnoff på 1980-talet var det TBWA:s reklammanér som fick stort genomslag. I ett nytt pastasåssamarbete hyllas annonserna.
Varumärkessamarbetet är en del av Heinz större riktning i kommunikation på senare år där insiktsledd innovation och kreativitet som tangerar populärkulturen används för att expandera varumärket och hitta nya vägar till relevans.
Kampanjen går live från och med idag med OOH-placeringar över hela London, och en kampanj för sociala medier som lanseras på Heinz och Absoluts kanaler senare i veckan
Lanseringen kommer på dagen ett år efter att Heinz släppt sin första pastasås någonsin under budskapet ”Ridiculously Late”.
Det oväntade varumärkessamarbetet har genererat Storbritanniens första tomatvodkapastasås och lanseringen sker i begränsad upplaga. Wunderman Thompson Spanien som ligger bakom kampanjen har tagit utgångspunkt i Absolut-annonser från 1980-talet och med en enkel visuell design och taglines som: ”Absolut Heinz. Ridiculously Good', 'Absolut tomato. Ridiculously good', 'Absolut Foodie. Ridiculously good’. Och så vidare...