Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Holmen uppdaterar varumärket – narrativet i centrum

Publicerad: 30 Mars 2021, 08:44

Holmens nya visuella identitet förenar natur och innovationskraft.

Identity Works har hjälpt industrijätten Holmen att ta sitt varumärke in i 2020-talet. Arbetet har tagit två år med fokus på narrativ, varumärkesstrategi och visuell identitet.


Ämnen i artikeln:

Identity Works

För att visa Holmens framtida riktning, bland annat på hållbarhetsområdet, hämtar den nya visuella identiteten inspiration från mötet mellan varumärkets rötter i naturen och den moderna ingenjörskonsten.

Mjukare former förenas med skarpa hörn i det egenritade typsnittet Holmen Display, som också utgör grunden i Holmens nya logotyp. Jordnära toner kontrasteras mot energirika, kraftigare färger. Bildmanér, illustrationer och ikonografi ska alla balansera organiska former med både skärpa och precision.


Med projektet vill Holmen samla koncernen och bygga ett mer levande varumärke som kan representera hela Holmen, från skog, energi, trävaror, papper och kartong.

– Hela koncernen och alla affärsområden delar nu en gemensam berättelse om vår cirkulära verksamhet och ett nytt skarpt varumärkesuttryck som tydligt speglar Holmen av idag: ett framtidssmart företag med kraft att göra skillnad som driver på omställningen till ett hållbart samhälle, säger Stina Sandell, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Holmen i en kommentar.

Identity Works, som har arbetat med projektet i två år, beskriver att processen drivits av byråns övertygelse om kraften av starka narrativ som fundamentet i utvecklingen av framgångsrika varumärken.

– Holmenprojektet är ett fantastiskt exempel på narrative driven branding, där utvecklingen av en autentisk och angelägen berättelse har genomsyrat varje steg på varumärkesresan, genom utformningen av alla budskap hela vägen ut i den sista ankarpunken i typsnittet, säger Dan Herlin, Client Director på Identity Works i en kommentar.

Det nya Holmen lanseras i samband med att årsrapporten under tisdagen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Identity Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.