Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Hyllar bortgångne reklammannen Gunnar Broman: ”I grund och botten är Absolut Vodka hans idé”

Publicerad: 14 Oktober 2020, 13:54

Gunnar Broman (övre t.v) tillskrivs stor betydelse för Absolut Vodkas framgång: ”Han var en extremt påhittig människa”, säger Hans Brindfors (nedre t.v.)

1979 lanserades Absolut Vodka och blev ett de mest ikoniska svenska varumärkena under 1900-talet. Resumé har pratat med Hans Brindfors och Peter Ekelund som arbetade nära den nyss bortgångne reklammannen Gunnar Broman: ”Han hade ett sätt att vara som var så medryckande och entusiasmerande”


Ämnen i artikeln:

Reklam

Absolut Vodka och Pripps Blå, men också Wasabröd, Café Au Lait och flera minnesvärda kampanjer för svenska mejerier och bryggerier. Tillsammans med Lars Börje Carlsson gjorde Gunnar Broman ett djupt avtryck i svensk reklamhistoria innan Carlsson & Broman såldes till DDB 1991.

– Tricket för att behålla hungern är att hitta nya vinklar. Man kan inte göra samma saker hela tiden, sade han i en intervju med Carin Fredlund i nyhetsbrevet Quo Vadis under början av 1990-talet.

I slutet av september 2020 avled den legendariske reklammannen, 92 år gammal. Citaten ovan överensstämmer till stor del med hur två personer som båda jobbade nära Gunnar Broman under några år i slutet av 1970-talet beskriver honom. En central period i hans yrkesliv som kom att mynna ut i svensk varumärkeshistoria.    

Hans Brindfors, som låg bakom formgivningen av Absolut Vodka, minns en person som aldrig slutade vara nyfiken. Som yrkesman har bland annat reklammannens presentationer etsat sig fast på näthinnan, där han tog hantverket till nästa nivå. 

– Han har vid sidan av Leon Nordin, Gunnar Fältman och Alf Mork betytt oerhört mycket för min karriär. Han var en extremt påhittig människa och han hade ett väldigt speciellt sätt att närma sig kunden under presentationer. Han var involverade och hade en förmåga att skapa en dialog som inte sällan fick dem att ändra uppfattning flera gånger. 

– Han var nytänkande och väldigt duktig på mycket, men framför allt tror jag att det bottnade i en stor nyfikenhet inför både människor och samtiden. Han hade ett sätt att vara som var så medryckande och entusiasmerande.

Gunnar Broman skolades på Allmänna Annonsbyrån och var creative director på Bates innan han startade upp Carlsson & Broman tillsammans med Lars Börje Carlsson 1969. Hans Brindfors beskriver Gunnar Broman som en person med en bredd av kompetenser. En reklamman och projektledare som gillade att skriva, utan att för den sakens skull vara en copywriter. 

– De gjorde väldigt intressanta jobb för Wasabröd och Carlsberg som kom att bli stilbildande genom sitt bildberättande och liksom i presentationerna så gjorde Gunnar Bromans vilja att experimentera ett stort avtryck. Gunnar var väldigt allround. 

Efter tiden på Carlsson & Broman var Hans Brindfors kontakt med Gunnar Broman begränsad, men en gång försökte han värva sin gamla arbetsgivare till Brindfors Annonsbyrå: 

– Men det sket sig tyvärr.

Medieentreprenören Peter Ekelund var 22 år när hans och Gunnar Bromans vägar korsades första gången 1976. Den karismatiska reklammannen övertalade då den unge revisorn att hoppa på lanseringen av Vin & Sprits nya varumärke. Det slutade med att Peter Ekelund omskolades till marknadschef på det som kom att bli en exportsuccé.

Han minns också Pripps Blå. En oerhörd kommersiell framgång som ledde fram till mellanölsförbudet. Ett listigt etablerande av ett varumärke eftersom Pripps Export redan var ”Pripps blå” i folkmun. 

– Gunnar var redan då en legend i den svenska reklambranschen när vi möttes och Carlsson & Broman var ett begrepp sedan början av 1970-talet sedan han hade hoppat av som creative director på Ted Bates. Byrån utmanade den betalningsmodell som annonsbyråer hade arbetat med vilket fick konsekvenser eftersom flera stora byråer följde efter. Arbmans hade en dominerande ställning på den här tiden och även byråerna som föddes därifrån, som Falk & Pihl. Carlsson & Broman gick lite sin egen väg.

Vad slog dig i era första möten?
– Jag hade ingen aning om reklambranschen eller vem han var. Jag ville bli revisor, men det blev inte så. Han var en intensiv person som verkligen var full av idéer och kunde fånga sin publik. Han födde sin kreativitet genom att verkligen engagera sig i produkten, på djupet.

Hur skulle du sammanfatta hans betydelse för att Absolut blev den succé det blev?
– Som med alla framgångsrika projekt växer antalet personer bakom i en exponentiell kurva med åren. I grund och botten är Absolut Vodka Gunnar Bromans idé som sedan visualiserades av Hasse. Det var definitivt inte min idé, jag har inte den läggningen utan var mer en kraft i genomförandet. Mitt diplomatiska svar är att idén aldrig hade blivit av utan Gunnar Broman. 

– Det var en väldigt speciell situation där ett monopol som varken var kvalitets- eller varumärkesorienterat drev den här typen av projekt. Vid den här tiden var det volym och dåligt vin som präglade Vin & Sprit och Explorer Vodka hade blivit ett fiasko på 1950-talet. Det var en udda företeelse och hans betydelse var stor. 

Peter Ekelund jobbade med Gunnar Broman i reklamvärlden några år in på 1980-talet innan han flyttade till Storbritannien och började en bana i mediebranschen. På senare år har han varit investerare och ligger bland annat bakom tillkomsten av HBO Nordic. 

Vad har han lärt dig?
– Två saker framför allt. Du måste ha en väldigt tydlig idé om vad du vill göra och vad du vill säga och du måste kunna formulera denna idé tydligt och klart i text. Mottagaren måste kunna se att du har tänkt klart. Den artikulationen kan jag sakna i dagens reklam.

Här har Carin Fredlund skrivit en längre bloggtext som bland annat innehåller en intervju med reklammannen Gunnar Broman.

I veckorna har Hans Brindfors och Peter Ekelund skrivit två minnestexter om Gunnar Broman, i Sydsvenskan och i DN

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.