Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

I dag slutar varumärket Comhem att existera

Publicerad: 26 januari 2022, 16:06

De sista kvarlevorna av Comhems varumärke har funnits i streamingtjänsten Comhem Play. Men i dag går namnet till slakt även där.


Ämnen i artikeln:

ComhemTele2

Snart har det gått fyra år sedan mobiloperatören Tele2 proklamerade sin affär med tele- och bredbandsbolaget Comhem. Sedan i fjol har det stått klart att det bara är Tele2 som ska leva vidare. Och utfasningen har rullat på.

LÄS MER: Därför skrotas varumärket Comhem
LÄS MER: Tele2 och Com Hem slås ihop – blir ett varumärke

Med ett undantag: Bolaget har fram tills i dag valt att behålla Comhems varumärke i tjänsten Comhem Play. I fjol, när Resumé frågade marknadschefen Jonas Lundquist om det inte bara var förvirrande för kunderna, svarade han:

”Comhem Play har en delvis unik roll i vår portfölj och kan stå på egna ben” och ”enligt våra kundundersökningar orsakar det inte onödig förvirring utan det namnet har, med sitt kulturella kapital inom underhållning, en bra möjlighet att erövra kunder som en fristående app”.

Nu har bolaget alltså ändrat sig: Nu när även Comhem Play går till slakt. 

– En övergripande del av vår strategi är att få ihop fasta och mobila tjänster. Vår egen kundbas är en viktig del av det. När vi bytte namn på huvudvarumärket från Comhem till Tele2 hade vi först som bred ambition att fortfarande nå ut till potentiella kunder. Men därefter har vi med vår FMC-strategi (fast-mobile-konvergens: sömlös anslutning mellan fasta och trådlösa telenät reds. anm.) fokuserat mer på egna kunder. Och de vill, utan en box, kunna ta del av linjära kanaler. Vi har gjort undersökningar med dem som visar att de föredrar Tele2 som namn. Därför slår vi ihop allting, fasta tjänster, mobilt och underhållning under ett och samma varumärke, säger Jonas Lundquist.

Under dagen har Tele2 och Comhem förstås passat på att prata om sin nya tjänst, Tele2 Play, en streamingtjänst med linjära kanaler. Det är för den förändringen som presschefen Fredrik Hallstan erbjuder Resumé en intervju med Jonas Lundquist. En intervju som han också sitter med i över länk.

Varför har FMC-strategin trumfat det du sa till oss tidigare?
– FMC-strategin har vi haft hela tiden, men den har visat sig vara väldigt lyckosam för oss. Därför har vi valt att accelerera den och därmed fokuserat ännu mer på egna kunder. Och kunderna vill ha linjära kanaler utan en box, de känner sig dessutom bekväma med Tele2 som varumärke, säger Jonas Lundquist.

Varför fanns det inte plats för båda dessa strategier: att tillfredsställa egna kunder och att nå potentiellt nya med Comhems varumärke?
– Strategi handlar om att fokusera på en sak. Skillnaden då och nu är att vi valt att fokusera hårdare på FMC-strategin.

Hur har strategin kring utfasningen av Comhem sett ut över tid?
– Vi har följt vår ambition genom att först migrera ihop bolagen med de praktiska förehavanden som kommer med detta: att få ihop kulturen och människorna. Och sedan slog vi ihop varumärkena i maj förra året. Kunderna har hängt med på tåget så gott det går – vi är nöjda.

Om ni fått göra om sammanslagningen i dag: vad hade ni gjort annorlunda?
– Vi har marscherat väldigt fort: snabbare än när andra varumärken gjort liknande sammanslagningar. Det har gått fort både med vårt interna arbete och med vår externa re-branding. Det krångligaste har varit att få ihop all teknik. Men vi slog ihop varumärkena när vi var mogna för det.

Hur har marknaden överlag reagerat på Comhems utfasning?
– Mognaden hos kunder och marknaden har överraskat positivt. Med det sagt kommer vi behöva fortsätta tjata om att Tele2 erbjuder mobila tjänster, fasta tjänster och underhållning.

Hur väljer ni att kommunicera att Comhem Play numera skrotats till förmån för Tele2 Play?
– Förutom genom pr så pratar vi med våra egna kunder via exempelvis e-post och sociala medier. Där berättar vi både om vårt nya paket och att vi har bytt namn. Sedan, när vi har befäst det, ska vi eventuellt gå bredare än så.

Har folk hittat till Tele2 Play ännu?
– Det är för tidigt att säga, men vi har inte fått indikationer på något annat.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ComhemTele2

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.