Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

ICA:s tabbe – gör reklam för Lidl:s varumärke

Publicerad: 9 Januari 2020, 09:52

Lidl fick gratis reklamutrymme av konkurrenten ICA.

Foto: Wikimedia commons

På en reklamskylt gör ICA av misstag reklam för konkurrenten Lidl:s eget varumärke Deluxe. Lidl var inte sena med att dra nytta av tabben, med budskapet: ”Gör som ICA. Handla ditt te på Lidl”.


Ämnen i artikeln:

ICALidlReklam

På en reklamskylt utanför en av ICA:s butiker i Sigtuna med budskapet ”Vi gör Signtuna godare” gör matjätten av misstag reklam för konkurrenten Lidl. 

Reklamskylten föreställer nybakade croissanter och en nybryggd kopp te där etiketten tydligt syns, och det är Lidl:s eget varumärke Deluxe som används. 

Lidl var inte sena med att uppmärksamma blundern på sin Facebook-sida, skriver Expressen, där matkedjan postar ett inlägg med budskapet: ”Gör som ICA. Köp ditt te på Lidl”. 

ICA verkar dock ta det hela med ro. På sin Facebooksida svarar ICA med glimten i ögat: 

”Hej Lidl! Ert te smakade gott, och blev fint på bild. Hoppas ni gillar vårt lika mycket. /Vännerna på Ica.”

Icas Gruppens pressansvarige Hannes Hervieu har inget riktigt svar på hur misstaget kunnat ske.

– Jag tror det blev så här för att Icas te är så gott att vi inte ville riskera att någon kund skulle bli utan, så då behövde vi hitta ett annat alternativ, säger han till Expressen. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

ICALidlReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.