Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

If lanserar ny visuell identitet

Publicerad: 20 December 2019, 08:35

Ifs nya visuella identitet ska förmedla enkelhet och smidighet.

Foto: Pressbild

Försäkringsbolaget If har, tillsammans med designbyrån Bold, tagit fram en ny visuell identitet i syfte att förmedla enkelhet och smidighet.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringInhouseBold

Som ett led Ifs ompositionering lanserar försäkringsbolaget en ny visuell identitet, framtagen tillsammans med designbyrån Bold.

– För ungefär ett år sedan lanserade vi vår nya position som enkel att ha att göra med. Vi kände att vi även behövde anpassa och modernisera vår visuella identitet som vi haft i fem år. Tillsammans med Bold och Evidence Strategy har vi velat skapa en design som inte bara ser bra ut utan som också driver samma lönsamma position, säger Maria Ziv, chief marketing officer på If, till Resumé. 

Enligt Mathias Brandt Zaric, head of brand design på If, som projektlett arbetet, har det varit en utmaning att skapa en visuell identitet som fokuserar på enkelhet – utan att det känns avskalat och kallt. 

LÄS MER: ”If lägger om sin byråstrategi som del av en stor inhousesatsning”

– Vi har jobbat mycket med att få fram värmen som finns i allt vi gör. Det måste kännas att det är människor bakom produkterna, berättar han.

Arbetet med den nya visuella identiteten har pågått sedan If inledde anlitade Bold, vilket var för ungefär ett år sedan. 

Från att tidigare ha haft fem olika typsnitt kommer If nu ha ett enda - If Sans. Det nya typsnittet har Bold och If tagit fram tillsammans med Göran Söderström och Erik Moberg på Letters. 

– Konceptet ”simply personal” går igen i alla designelement, inte minst i If Sans. Vi har lyckats skapa ett typsnitt som är väldigt enkelt i sin uppbyggnad men som har karaktär och ett emotionellt uttryck med hjälp av detaljer som är inspirerade av kalligrafi, säger Mathias Brandt Zaric. 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.