Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

If senaste svenska varumärket att lansera ljudlogotyp

Publicerad: 18 augusti 2022, 10:03

If vill förstärka sin varumärkesposition som det omtänksamma försäkringsbolaget med hjälp av ett nytt kreativ uttag, ”If hjälper mycket”. Därtill satsar bolaget på en helt ny ljudlogotyp som bygger på verkliga ljud från kundernas vardag.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringLogotypLjuddesignÅkestam HolstNyheter

Under hösten 2020 lanserade If ett nytt kommunikationskoncept för Norden och Baltikum med utgångspunkt i varumärkets kundlöfte ”Vid din sida”. Det senaste kreativa ska konkretisera hur If kan hjälpa sina kunder i vardagen. Att If hjälper så mycket mer än att ta ett djupt andetag och räkna till tio eller gaffatejp på fönsterrutan.

I If:s logotyp finns tre punkter som nu har en bärande roll i varumärkesidentiteten. Prickarna inleder försäkringshändelsen i filmerna – innan vasen ramlar, innan bilen repas – och ackompanjeras av den nya ljudlogotypen som förstärker historieberättandet (tex. ringklockan på en cykel). ”If hjälper mycket”-uttaget syftar till att nå en bred försäkringspublik samt konkret och kontinuerligt påminna om värdet av If och försäkring.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

– Vi vill skapa en emotionell relation till If och samtidigt förtydliga vad ”vid din sida” betyder. Många köpbeslut fattas utifrån en uppfattning som sitter i ryggmärgen och därmed är det viktigt att jobba långsiktigt med budskap och förtroende, säger Sumit Malhotra, head of brand, marketing and communication på If i en kommentar.

I kampanjen If hjälper mycket (If helps a lot) har If samarbetat med Åkestam Holst, B-Reel Films och regissör Torbjörn Martin, Bold, BKRY, Flickorna Larsson och Carat för att skapa den rätta kreativa plattformen som spänner över budskap, ljud, bild och mediaplanering. Kampanjen kommer att synas i tv, online video, radio och utomhus och lanseras även i de övriga nordiska länderna.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: If
Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

Designbyrå: Bold NoA

Produktionsbyrå: BKRY NoA

Regissör: Torbjörn Martin

Produktionsbolag: B-Reel Films

Radioproduktion: Flickorna Larsson

Mediabyrå: Carat

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.