Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Ikea fortsatt Sveriges mest meningsfulla företag

Publicerad: 28 November 2019, 12:23

Ikea, Volvo Cars och Ica utgör topptrion när svenskarna rankar storbolagen som är mest meningsfulla, enligt årets upplaga av studien Purposeful Brands.


Ämnen i artikeln:

IKEALynxEye

Managementkonsultbolaget Lynxeye presenterar årligen studien Purposeful Brands, där de undersöker vilka storbolag som svenskarna uppfattar som mest meningsfulla. Årets studie visar att Ikea befäster toppositionen. 

Ansvarig för studien är Johan Ekelin, medgrundare och partner på Lynxeye.

– Ikea som varumärke är väldigt komplett i alla fem dimensioner*, inte minst gällande trovärdighet. Det ska mycket till för att rucka på uppfattningen om Ikea. Det finns ingenting under det senaste året som har förändrat den uppfattningen. Dessutom har Ikea förstärkt sin hållbarhetsprofilering, säger Johan Ekelin till Resumé. 

Axfood och Vattenfall klättrar flera placeringar. Johan menar att de gör det drivet av att de har lyft fram positionerna på hållbarhetsområdet, på ett sätt som är relevant för kunden. 

– Vattenfall har gjort en galen resa på listan och har klättrat 20 placeringar på tre år, säger Johan Ekelin, som menar att Vattenfalls satsning på förnyelsebar energi har gjort starkt intryck på svenskarna. 

 

Listan har tagits fram genom att ställa 18 frågor till 2000 respondenter, där frågorna bygger upp de fem faktorerna: att vara ansvarstagande, visionära, trovärdiga, framtidssäkra och innovativa. Därefter har Lynxeye tittat på hur starkt associerade storbolagens varumärken är till faktorerna, i förhållande till den genomsnittliga varumärket i studien. På så sätt har de 30 mest meningsfulla bolagen rankats, viktat mot varumärkeskännedom. De 35 största företagen sett till omsättning i Sverige ligger till grunden för vilka som är med på listan.  

* att vara ansvarstagande, visionära, trovärdiga, framtidssäkra och innovativa 

FAKTARUTA

Mer fakta om  Purposeful Brands 

2000 respondenter i Sverige mellan 18-65 år

Beställare och utformare av studien: Lynxeye 

Datainsamling via Dynata webpaneler i ett nationellt representativt urval 

Tidigare Purposeful Brands studier har visat att starka och meningsfulla varumärken kännetecknas av fem faktorer, att vara ansvarstagande, visionära, trovärdiga, framtidssäkra och innovativa 

Metoden går till så att respondenter får välja ett eller flera varumärken som de tycker bäst beskrivs av ett antal associationer som exempelvis Är tankeledare i sin industri, Vill åstadkomma något för framtiden, Har värderingar jag tror på etc.

I Purposeful Brands Corporate listan mäts de 35 största företagen i Sverige utifrån hur meningsfulla de är  

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

IKEALynxEye

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.