Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Internationella kvinnodagen: Resumé lyfter 10 initiativ från varumärken som sticker ut

Publicerad: 8 Mars 2021, 14:23

This Thing of Ours har skapat en animation i samarbete med 90 kvinnliga illustratörer från hela världen, Interflora har klätt kvinnliga statyer med blommor och Unilever vill hjälpa andra företag att bekämpa våld i hemmet.

Sportkläder för PMS. världsomspännande animation och smärtlexikon för att förstå kvinnor med endometrios. 8 mars 2021 bjuder på flera höjdpunkter och ett ofrivilligt snedsteg.


Ämnen i artikeln:

JämställdhetInternationella Kvinnodagen

Antalet initiativ från varumärken på internationella kvinnodagen den 8 mars ökar för varje år. Inte sällan blir det bara ännu en kampanj i mängden, ett budskap som snabbt glöms bort när bolagets kommunikation återgår till en vardag långt bort från att driva frågor om jämställdhet.

Vi tittar tillbaka på två svenska exempel från 2017, månaderna innan #metoo skulle ta över agendan och ett år då McCanns staty utanför Wall Street ”Fearless Girl” sopade mattan under Cannes Lions.   

Tillsammans med reklambyrån Ord&Bild i Karlstad skapade Fotografiska ett initiativ där museet höjde entrépriset för män med 16 kronor och 90 öre Ett sätt att återskapa löneskillnaderna mellan könen i enighet med SCB:s statistik (notera att priset inte sänktes för kvinnor). Ställningstagandet hyllades, inte bara i kommunikationsbranschen, men anmäldes också till diskrimineringsombudsmannen. Fotografiska har också valt att vara konsekventa och följa upp initiativet år efter år, där man kan se att lönegapet har minskat. Intäkterna som prishöjningen genererat går till ideella organisationer som på olika sätt hjälper kvinnor. 

En av de mest uppmärksammade kampanjerna det året, inte i lika positiva ordalag, kom från fackförbundet Byggnads. I kampanjen syns styrelsen i så kallade ”pussyhats”, en hatt som används som symbol för jämställdhet i samhället. Kritiken grundade sig i att hela styrelsen består av män, vilket fick många att reagera.

– Folk får säga vad de vill, vi jobbar hårt med jämställdhetsfrågor inom Byggnads och är stolta över det, sade Johan Lindholm, förbundsordförande för Byggnads till Resumé då.

Sedan pandemin slog till i Sverige för ett år sedan har det kommit fler rapporter som slagit fast att våldet i nära relationer har ökat, att arbetsfördelningen kring hemarbetet har tagit ett steg bakåt. Globalt har FN slagit larm om att såväl barnäktenskap som könsstympning är problem som har växt under pandemin. Under året som passerat har vi sett flera svenska och internationella kampanjer som på olika sätt lyfter fram ett läge av ökad utsatthet för kvinnor. I USA där kvinnodagen i år sammanfaller med Womens' History Month förlorade 156 000 kvinnor jobbet bara under december i fjol, samtidigt som arbetstillfällena ökade för männen.  

Men i Sverige finns det också särskilda skäl att gravitera mot den 8 mars just i år. 1921 instiftades den grundlagsändring som innebar allmän rösträtt för kvinnor i landet. 

Nedan samlar Resumé ett antal varumärkesinitiativ under Internationella Kvinnodagen 2021 som sticker ut:


Rönisch lanserar sportkollektion utvecklad för PMS
Upp till 90% av alla kvinnor i fertil ålder upplever fysiska eller psykiska påverkningar under den månatliga cykeln, såsom ömmande bröst och svullen mage. Träning är ett sätt att lindra symtomen under hormoncykeln och på kvinnodagen lanserar Rönisch – Infinite Flex – en träningskollektion framtagen specifikt för kvinnors hormonella cykel. Kollektionen består av en sport-bh som kan justeras utifrån månatliga förändringar i storlek samt tights där passformen kan anpassas för en svullen mage under PMS.

Ikea släpper onlinespel för att skapa samtal om jämställdhet i hemmet
Coronapandemin har för många inneburit att arbetet flyttat hem vilket ökar betydelsen av att fördela hemmasysslorna. Enligt OECD:s siffror* utför kvinnor upp till tre gånger mer obetalt hushållsarbete än vad män gör. Ikea lanserar därför online-spelet FiftyFifty som ska hjälpa par att föra konstruktiva samtal om hur de bättre kan dela på ansvaret hemma. Spelet har tagits fram tillsammans med relationsexperten Jennie Miller och går att spela kostnadsfritt via Ikea Instagram Stories i 31 länder. Via frågorna konfronteras paren med hur rollerna och samspelet ser ut just i deras hem. Tanken är spelet ska hjälpa par att hitta lösningar på sina utmaningar i vardagen, i hemmen.

Därtill gör Zara Larsson en global streamingkonsert tillsammans med möbeljätten i kväll, varje låt presenteras i en unik Ikea-inramning.

 

Mediehuset hjälper utsatta kvinnor – dedikerar en månad om året

Laura och Carl Aller grundade Aller media för snart 1873. Nu lanserar mediehuset Lauramånaden, en månad per år där Aller media omfördelar sina resurser för att stötta en utvald organisation som förbättrar kvinnors liv. Den allra första Lauramånaden görs till förmån för Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Lauramånaden kommer vara ett återkommande initiativ som ska genomföras en gång per år. Pengarna som samlas in via kampanjen kommer bland annat att användas till att utbilda fler volontärer. Tjejzonen kommer genom den framtagna kampanjen att lyftas i Aller medias sociala medier och i mediehusets 25 varumärken, såväl redaktionellt som i annonsytor. Aller media bekostar produktionen av allt kampanjmaterial och redaktionellt innehåll. Dessutom skänker Aller media annonsytor till ett värde av en miljon kronor och ett engångsbelopp på 50 000 kr till Tjejzonen. 

Fler av Aller medias ca 70 influencers som Kakan Hermansson och Linnéa Henriksson kommer att dela och aktivt delta i kampanjen. Allt kampanjmaterial har skapats av Aller media och dotterbolaget OTW.

The Power of the flower
Endast cirka tio procent av Sveriges statyer föreställer namngivna kvinnor. Interflora vill bidra till förändring genom att synliggöra kvinnliga statyer runtom i Sverige med sina florister och blommor. Statyerna som har blomsterklätts är bland annat Astrid Lindgren, Elin Wägner, Ellen Key, Jenny Lind och Margareta Krook.

Interflora använder också 8 mars för att hylla vård- och omsorgssektorn där åtta av tio anställda är kvinnor genom att visa delar av porträttutställningen ”Covid-19 Fighter” av fotografen Henrik Folkesson. Bilderna skildrar personal vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. 


Volt i en av sina sista kampanjer för Försvarsmakten

”I dag är knappt en femtedel av vår personal kvinnor. Vårt arbete med att öka den andelen fortsätter. För att bygga en så stark och professionell försvarsmakt som möjligt behöver vi attrahera de mest lämpade kvinnorna och männen att söka sig till oss.”

Kvinnohistoria med call to action

Ibland kan man jobba med löjligt små medel och ändå göra skillnad. Kjell & Company har dagen till ära samlat fem kvinnor som har förändrat teknikhistorien bland annat matematikern Ada Lovelace, STP-uppfinnaren Radia Perlman och den svenska pionjären inom mobiltelefoni Laila Ohlgren. Under presentationen guidar bolaget till produkter relaterade till de historiska personerna. 

Animation för manifestation

Den Londonbaserad animations- och designstudion This Thing of Ours skapar en animation i samarbete med 90 kvinnliga illustratörer från hela världen - inklusive Kina, Egypten, USA och Brasilien - som en del av det större #ChooseToChallenge-temat under Internationella kvinnodagen 2021. Studion annonserade efter de kreativa kvinnorna på Instagram och fick mer än 600 svar, varav 90 valdes ut. Kampanjen fokuserar på en kvinna som håller upp handen - en gest som var särskilt populär under kvinnomarschen 2017 och har fortsatt att vara en symbol för att stödja och stärka kvinnor.

Unilever vill hjälpa andra företag bekämpa våld i hemmet

Enligt FN:s beräkningar har våld i hemmet ökat med 20 procemnt under pandemin. Unilever vill hjälpa andra företag i frågan genom att släppa sin policy om våld och kränkande beteende globalt. Initiativet kommer med den 30 sekunder långa och starka filmen ”Unmute”.



Smärtlexikon
‘Womb Stories’ är en av de mest hyllade kampanjerna under 2020. Nu har Essityägda Bodyform tagit nästa steg i att förklara menscykeln med ‘Pain Stories’ syftar till att synliggöra endometrios. Bland annat har varumärket tagit fram ett lexikon för att uttrycka smärtan både visuellt och verbalt. Kampanjen kommer att lyftas av alltifrån ideella organisationer till influencers görs tillsammans med systervarumärket Libresse. 

 

Google lanserar fond

Med den globala kampanjen ”First of Many,” vill Google hylla kvinnliga pionjärer från Marie Curie till Özlem Türeci (kvinnan bakom Covid19-vaccinet). Google investerar också 25 miljoner dollar i fonden ”Google.org Impact Challenge for Women and Girls,” där organisationer kan få upp till 2 miljoner dollar, mentorskap och stöd från Google. Fonden finns till för organisationer som jobbar för att främjat det ekonomiska välståndet för kvinnor och flickor runtom i världen.



Backlash

Burger King har haft en kämpig måndag i Storbritannien efter den här tweeten:  

Orsak? Jo, hamburgerkedjan vill helt enkelt rekrytera fler kvinnor.

Flera förklarande tweets i den här andan är att vänta de kommande timmarna. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.