Varumärke
Isabella Löwengrip fälls för smygreklam – igen
Publicerad: 21 januari 2020, 15:29
Isabella Löwengrip. Foto: Pressbild
Isabella Löwengrip gjorde smygreklam för Ellos, anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON), som fäller influencern för att bryta mot Internationella Handelskammarens regler.
Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip har upprepande gånger fällts för smygreklam i sina sociala medier. Nu fälls hon ännu en gång på grund av ett inlägg på den egna bloggen där hon gör reklam för e-handlaren Ellos. I inlägget syns Isabella Löwengrip iklädd en svart klänning med en klickbar länk som leder till Ellos hemsida.
Inlägget har anmälts av en privatperson som menar att blogginlägget saknar reklammärkning och att det inte heller framgår vem som står bakom reklamen.
Enligt Ellos har samarbetet skett genom ett affiliatenätverk och Ellos vet därför inte varför reklammarkeringen uteblivit och menar att det ligger utanför deras kontroll.
LÄS MER: ”Efter krisen – den sista anställda lämnar Isabella Löwengrips bolag”
Isabella Löwengrip skriver i sitt försvar att blogginlägget uppfyller kravet på att reklam som används i media som innehåller redaktionellt material presenteras så att det lätt kan identifieras som sådan liksom vem avsändaren är. Isabella Löwengrip menar även att det i texten som föregår bilden framgår information om att hon arbetar med Ellos och lyfter fram en rad andra omständigheter för att visa på att genomsnittskonsumenten borde förstå att det rör sig om reklam.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser dock i sitt beslut att inlägget inte omedelbart kunde identifieras som reklam, och att det inte heller tydligt framgick vem annonsören är. Därför strider det mot artiklarna 9 och 10 i Internationella Handelskammarens regler (ICC:s regler).