Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Jernhusen får rätt i varumärkestvist om ”Stationsplatsen"

Publicerad: 29 Oktober 2019, 13:25

”Stationsplatsen” är ett fastoghetsprojekt som Jernhusen driver i Göteborg.

”Stationsplatsen” – som statliga Jernhusen registrerat som varumärke – är inte tillräckligt likt bygg- och fastighetsbolaget Midrocs märke Stationsstaden. Det anser Patent- och registreringsverket


Ämnen i artikeln:

JernhusenPRV

Bygg- och fastighetsbolaget Midroc som äger varumärket ”Stationsstaden” i sex klasser invänder mot konkurrenten Jernhusens registrering av varumärket ”Stationsplatsen” i fyra av kategorierna (marknadsföring, förvaltning av försäkringsverksamhet, uppförande/anläggande av byggnationer och Upplåtande av konferens-, utställnings- och möteslokaler).

Midroc yrkade på att Jernhusens registrering skulle upphöra helt med hänvisning till att ”Stationsplatsen” och avser samma och mycket liknande tjänster som ”Stationsstaden”.
och riktar sig till samma målgrupp. Midroc hävdar vidare att varumärkena är lika visuellt och därmed lätta att förväxla.

Jemhusen har bestridit invändningen och får nu rätt av PRV. Verket slår fast att det visserligen handlar om delvis identiska tjänster, men att det knappast finns risk för någon förväxling hos gemene man.

”Vid en helhetsbedömning kan Midrocs märke STATIONS STADEN, trots att märkena delvis avser identiska tjänster, inte anses uppvisa sådana likheter med Jernhusens märkeSTATIONSPLATSEN att det finns risk för förväxling.”, skriver PRV i beslutet. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

JernhusenPRV

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.