Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Kalles Kaviar släpper solglasögon med Chimi Eyewear

Publicerad: 29 mars 2021, 11:37

Kalles Kaviar och Chimi Eyewear inleder samarbete och släpper solglasögon i begränsad upplaga.


Ämnen i artikeln:

Redgert CommsKalles kaviarChimi

De specialdesignade bågarna lanseras i två olika versioner. En specialtillverkad kaviarkniv och smörtax medföljer. Samtidigt kommer får över en miljon exemplar av den välkända Kalles Kaviar-tuben ett nytt utseende under våren, där Kalles bär solglasögon.

Utöver solglasögonen pryds tuben även av Chimi Eyewears logga.

– Vi är väldigt inspirerade av Chimis arbete och inkluderande kommunikation och vi vill med detta samarbete hylla mötet mellan det ikoniska och det moderna. Det är viktigt att vara visionär och tänka framåt, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar. På så sätt kan vi visa mer av Kalles personlighet och tilltala en bredare målgrupp, berättar Alia Jassim, brand manager för Kalles Kaviar i en kommentar.

– Det finns något kittlande i oväntade varumärkessamarbeten – ett fenomen vi sett mycket av internationellt. Modehus som går samman med företag lika kända som institutioner, ofta med syfte att för bägge parter nå ut till en ny målgrupp. Vi tycker att det här samarbetet motsvarar det, och även om alla i Sverige redan känner till Kalles Kaviar är detta ett nytt sätt för varumärket att prata med svenskarna. Det är samtida, och kanske framförallt väldigt kul, kommenterar Pontus Formgren strateg och projektledare på Redgert Comms.

Samarbetet med Chimi är det första Kalles Kaviar gör inom modesegmentet och varumärket tillägnar produkterna en egen webbshop. Chimi har däremot byggt sitt varumärke genom flera designsamarbeten i ryggen, senast med H&M och tidigare med Christer Fuglesang och Jacob Mülrahd.

– Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalles på tuben med Chimis är absolut en stor ära, säger Lea Ryrstam, Designer på Chimi i en kommentar.

Kalles Kaviars kommunikationsbyrå Redgert Comms är initiativtagare till samarbetet och det övergripande konceptet. Kampanjen rullas ut brett i dag  i både fysiska och digitala kanaler, via influencer marketing samt i butik och e-handel den 31 mars. 

Arbetsgrupp:

Kalles Kaviar
Alia Jassim
Maria Radermacher
Linn af Ugglas

Chimi Eyewear
Charlie Lindström
Jonas Löhr
Tina Misaghi
Lea Ryrstam

Redgert Comms
Pontus Formgren

Nineties
Melina Svéd
Jimmy Torneport

SRC
Richard Sverkersten
Karin Serving
Alexander Tabbah
Melker Henningsson
Christian Andersson

OMD
Daniel Roos
Asia Jouheir
Ebba Viklund
Malin Guillermo
Elliot Holmberg
Madeleine Nibelius

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.