Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Kampanjen mot H&M växer: Detta har hänt

Publicerad: 30 mars 2021, 12:45

Kampanjen med hashtagen 'I support Xinjiang cotton' har fått stor spridning på sociala medier i Kina sedan i onsdags.

För ett halvår sedan lämnade H&M Xinjiang efter rapporter om tvångsarbete i provinsens bomullsfabriker. En kampanj som anklagar klädjätten för ryktesspridning har resulterat i en växande bojkott och ilska mot H&M i Kina. Resumé sammanfattar händelseutvecklingen.


Ämnen i artikeln:

KinaH&M

Analytiker förväntar sig miljardtapp i H&M:s delårsårsrapport som presenteras i morgon. Parallellt med en tredje pandemivåg brottas klädjätten med en briserande kris på sin fjärde största marknad där försäljningen uppgick till nära tio miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret, drygt fem procent av den totala försäljningen.

Bedömare ser också kampanjerna mot den svenska klädkedjan som ett hot mot investeringsavtalet mellan Kina och EU. Till den kontexten hör också att EU beslutade om sanktioner mot fyra kinesiska tjänstemän i Xinjiang-provinsen förra måndagen, till följd av förtryck mot den muslimska folkgruppen uigurer. Det är institutionens första sanktioner mot landet sedan massakern vid himmelska fridens torg 1989.

H&M öppnade sin första butik på den kinesiska marknaden i Shanghai 2007. Sett till antalet butiker, drygt 500, är Kina H&M-koncernens näst största marknad.

HM/Xinjiang

Kina anklagas för att ha spärrat in minst en miljon ur den muslimska minoritetsbefolkningen uigurerna i omskolnings- och arbetsläger i Xinjiang. Rapporter om lägren från flera människorättsorganisationer ledde till att H&M sade upp kontrakt med regionens bomullsproducenter. Peking har hela tiden förnekat att det förekommer någon form av tvångsarbete. Den formella förklaringen är att det i stället rör sig om arbetsmarknadsprojekt i syfte att motverka radikal islamism 


Nedan sammanfattar Resumé händelseutvecklingen genom en tidslinje.

28 februari 2020
Tankesmedjan Australian Strategic Policy Institute (ASPI) släpper en rapport med rubriken ”Uigurer till salu”. H&M pekas ut som ett av 83 internationella storföretag som använder sig av före detta lägerfångar i Xinjiang för tillverkningen av sina produkter via underleverantörer.

15 September 2020
H&M avbryter allt samarbete med fabriken Huafu Fashion, rapporterar bland annat Independent. Företaget publicerar följande uttalande på sin hemsida:

”Vi är djupt oroade över rapporterna från människorättsorganisationer och medier om anklagelserna om tvångsarbete och diskriminering mot etnoreligiösa minoriteter i Xinjiang.”

22 mars 2021:
EU införlivar sanktioner mot fyra kinesiska tjänstemän i Xinjiang-provinsen, kopplat till förtryck mot den muslimska folkgruppen uigurer, rapporterar BBC.

24-26 mars 2021:
Via Weibo och andra sociala nätverk uppmärksammar det kommunistiska partiets ungdomsförbund H&M:s kritiska uttalanden, rapporterar Bloomberg.

”Sprider rykten för att bojkotta Xinjiang-bomull, samtidigt som de försöker gå med vinst i Kina? Önsketänkande!”

De uppmanar också användarna att titta på uttalanden där andra västerländska varumärken kritiserar tillverkningen i Xinjang.

Den kinesiska skådespelaren Huang Xuan, som varit talesperson för H&M på den kinesiska marknaden blir den första stjärnan att bryta sina samarbeten med varumärket. I ett uttalande säger Huang Xuan att han kommer motsätta sig alla försök att förödmjuka och sprida rykten om Kina.   

På kort tid försvinner H&M:s appar från Huawei och Xiaomi-telefoner, produkterna går inte längre att hitta på stora e-handelsplattformar som Alibaba.

Liknande kampanjer som den mot H&M börjar rikta in sig på andra företag som Nike och Adidas. Kinesiska medier rapporterar att H&M:s röda skyltar plockas bort från vissa av kedjans butiker och Business Insider rapporterar hur användare på det sociala nätverket sprider Weibo filmer där de sätter eld på Nike-sneakers.

Initiativet sprider sig främst på sociala medier, men kritisk rapportering förekommer även i den statliga tv-kanalen CCTV.

För att bemötta kritiken kommer H&M Group med ett uttalande om att de ”fortsätter respektera den kinesiska konsumenten” och kommer att fortsätta att investera i den kinesiska marknaden.  

Enligt Reuters har länken till det kritiska Xinjiang-uttalandet under H&M:s sektion för mänskliga rättigheter tagits bort från hemsidan.

H&M:s butiker är borttagna för sökningar på Apple Maps i Kina. Butikerna är också borttagna från kinesiska taxiappar och e-handelsplattformar, rapporterar The Wall Street Journal.

27 mars 2021
Bloomberg rapporterar att H&M:s butiker i delar av Kina börjat stängas ner. Sex butiker i städerna Urumqi, Yinchuan, Changchun och Lianyunang  har stängts ned av fastighetsägarna.

I samband med EU-toppmötet markerar statsminister Stefan Löfven att regeringen inte tänker vika ned sig mot Kina. Samtidigt betonar han vikten av att bibehålla den goda relationen till landet.

– Vi vill ha en bra dialog och ett bra utbyte med Kina. Kina är ett viktigt och stort land.

28 mars 2021

Det kommunistiska partiet i Xinjiangs talesperson säger att H&M borde ”titta på frågan seriöst” och kolla varifrån bevisen om tvångsarbete kommer.

”Det skulle vara från några falska forskare eller förvrängda rapporter eller så kallade vittnesmål”, sade Xu Guixiang under en presskonferens.

29 mars

H&M-aktien pressades ned med två procent efter helgens händelseutveckling i Kina. I Dagens industri räknar flera analytiker med en förlust i bolagets rapport för vintermånaderna som släpps på onsdag. 

Sent på måndagen svensk tid höll Xu Guixiang, talesperson för det lokala partistyret i Xinjiang, en presskonferens, rapporterar BBC.

”Jag anser att bolag inte ska ägna sig åt att politisera sitt ekonomiska handlande. Kan H&M fortsätta tjäna pengar i den kinesiska marknaden? Nej, inte nu längre.”, sade talespersonen. 

30 mars
I en intervju med Bloomberg TV vädjar Joerg Wuttke, chef för EU:s handelskammare i Kina till H&M att avvakta, vilket klädjätten har gjort eftersom de än så länge inte har uttalat sig i frågan.
”Du måste bara låta det hända, ligg lågt, se i fall stormen lugnar sig och kom tillbaka sen. Kinesiska konsumenter älskar europeiska produkter, jag antar att detsamma gäller kläder.”


Källor: Expressen, The Independent, NBC News, Bloomberg, Reuters, ASPI, Bloomberg TV, BBC, Business Insider, Wall Street Journal

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

KinaH&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.