Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Ketchup på mars? Heinz skjuter ut EN ketchupflaska i rymden

Publicerad: 9 november 2021, 10:17

Heinz lanserar ”Marz Edition”. Varumärkets tomatexperter har tillsammans med rymdforskare odlat ”ketchuptomater” under förhållanden som liknar livet på mars. En flaska av den nya ketchupen skickas ut 37 000 meter upp i luften.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Nyligen presenterades av Heinz Marz Edition. En annorlunda ketchup. Tillverkad av tomater som odlats under utomjordiska förhållanden, i jord som liknar den på Mars.

För två år sedan inledde Heinz och företagets tomatexperter experimentet. Uppgiften var att analysera en ogästvänlig jordmån, samla in frön och tillämpa teknik för att få grödor att blomstra under svåra förhållanden – vilket får allt större betydelse med tanke på den markförstöring som jorden står inför.

I projektet samarbetade Heinz experter med en grupp forskare från Aldrin Space Institute vid Florida Institute of Technology. Målet var att odla tomater av tillräckligt hög kvalitet för att kunna användas i Heinz tomatketchup. Ett experiment som resulterade i Heinz tomatketchup Marz Edition.

Marsketchupen presenterades i förra veckan, då EN flaska ur den begränsade upplagan skickades i väg på en rymdfärd. Flaskan skickades bortom jordens atmosfär och kommer att nå 37 000 meter och utsättas för temperaturer på -70 grader C innan den vänder tillbaka mot jorden igen.

I veckan kommer forskningsteamet som genomfört projektet att få ett första smakprov av Marz Edition-ketchupen, och evenemanget kommer att sändas live på sociala medier.

– Vi behöver ta med flera viktiga faktorer i beräkningen när vi odlar ketchuptomater i nya och mer utmanande markförhållanden - allt från tjocklek till färg och sötma, som gör att vi kan skapa den unika smaken hos Heinz tomatketchup som vi alla känner igen och älskar. Att ta vara på mark är ett av våra viktigaste uppdrag, och vi ska ta med oss lärdomar från projektet i vårt fortsatta arbete att driva hållbar odling, säger Christina Kenz, Cheif Growth Officer for Kraft Heinz International Zone.

Heinz tomatketchup har faktiskt redan gjort några rymdfärder – till den internationella rymdstationen ISS, där den avnjutits av astronauterna i många år. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.