Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Kivra utmanar Swish som Sveriges mest meningsfulla digitala varumärke

Publicerad: 9 December 2019, 09:04

Kivra är nu ett av de mest meningsfulla varumärkena enligt svenskarna.

Foto: Skärmdump

Kivra har lyckats klättra till en andra plats som Sveriges mest meningsfulla digitala varumärke, och ligger nu tätt efter ettan Swish.


Ämnen i artikeln:

FacebookSwishLynxEyeGoogle

Managementbolaget Lynexeys årliga studie Purposeful Brands visar att nya digitala tjänster snabbt kan utmana positionen som Sveriges mest meningsfulla varumärken alla kategorier. Som exempel tog Swish på några få år en nästan lika viktig plats i svenskarnas liv som IKEA

I årets upplaga kommer nu Kivra ut som nummer 2 på listan över Sveriges mest meningsfulla digitala varumärken enligt svenskarna, efter just Swish. 

– Om man hittar och löser problem som människor känner igen sig i, som förbättrar människors vardag och bidrar till ett bättre samhälle så kan det gå otroligt fort att bygga varumärken i dag jämfört med tidigare. Kivra är bara ett exempel i raden av varumärken som snabbt tagit en meningsfull roll i människors liv genom att göra just det. Svenskarna ser framför allt Kivra som en aktör som står för nytänkande, ansvarstagande och att vara visionär, säger Johan Ekelin, en av Lynxeyes två grundare, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Vad gör de digitala varumärkena meningsfulla?”

Purposeful Brands Digital rankar de 35 mest använda och nedladdade digitala tjänsterna utifrån hur meningsfulla de är baserat på fem fundament: att det är trovärdigt, ansvarstagande, framtidssäkert, visionärt och innovativt. 

Kännetecknande för de mest framgångsrika digitala varumärkena är att de har varit en tydlig problemlösare, genom att fokusera på kundnyttan och allt oftare också samhällsnyttan. Enligt Lynxeye har några av de mest framgångsrika nykomlingarna de senaste åren även förknippats med ansvartagande. Det gäller framför allt SVT Nyheter som nu ligger på plats 6 på listan. 

Purposeful Brands visar dock att trovärdighet är det enskilt viktigaste för att bygga ett meningsfullt varumärke, där både SVT Nyheter, SVT Play, Swish, Bank-ID och Kivra ligger bra till.

LÄS MER: ”Här är Sveriges mest rekommenderade varumärken – hela listan”

I förra årets mätning rasade stora sociala medievarumärken som Facebook och Instagram genom listan i kölvattnet av Cambridge Analytica-skandalen. I år återhämtar de sig något i undersökningen, men de placerar sig fortfarande relativt långt ner, på plats 21 och 22, och förtroendet för framför allt Facebook är fortsatt lågt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookSwishLynxEyeGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.