Varumärke
Klarna lägger om marknadsföringen – slutar göra reklam för krediter
Publicerad: 11 maj 2020, 13:04
Klarnas marknadsdirektör David Sandström.
Klarna svänger om mitt i coronakrisen – och slutar marknadsföra sina krediter. ”Alla som arbetar på Klarna ska kunna se sig själva i spegeln när vi går och lägger oss”, säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström till Di Digital.
Klarna har med sin marknadsföring och design varit banbrytande i sin kommunikation sedan lanseringen av konceptet ”Smoooth” för fyra år sedan. Bland annat har betalbolaget låtit världstjärnor som Snoop Dogg och Lady Gaga fronta varumärket.
Reklamen har både uppmärksammats med flera priser – och fällts av Konsumentverket för att bryta mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen.
Men i spåren av coronakrisen väljer nu fintechjätten att tona ned sin reklam. Bland annat slutar man att marknadsföra sin kredit, som gör det möjligt för kunder att skjuta eller dela upp betalningar. Just krediterna har varit i blåsväder tidigare – bland annat har Klarna tidigare marknadsfört dessa under betalningsalternativet ”konto”, varpå kunder trott att det rört sig om direktbetalningar.
Framförallt ändras reklambudskapen i USA, där Klarna sett ett ökat inflöde av kunder sedan coronakrisen blossat upp.
”Vi ska inte vara ute och prata om våra kreditlösningar nu, till skillnad mot vissa av våra konkurrenter. Kunderna kommer minnas vilka bolag som satte deras intressen i första hand när pandemin är över”, säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström, till Di Digital.
Istället ska fokus läggas på Klarnas kundservice.
Marknadsföringsstrategin läggs därmed om. Men enligt David Sandström betyder det inte att Klarna kommer att spendera mindre på marknadsföringen.
Dock berättar marknadschefen att de drar ner på de kostsamma kampanjerna, och att de satsar på att kommunicera mer i de egna kanalerna samt sociala medier.
Man fortsätter vidare att lägga ner stora resurser på den amerikanska marknaden, som man länge haft ögonen på. Innan årets slut har Klarna som mål att nå 10 miljoner kunder.
Samtidigt vill betaljätten uppdatera bilden på hemmaplan, där man också kämpar med en del negativ publicitet kring till exempel bolagets påminnelseavgifter.
”Jag är en stark förespråkare av att företag bör agera värdigt i sin marknadsföring, inte minst i osäkra tider. Alla som arbetar på Klarna ska kunna se sig själva i spegeln när vi går och lägger oss. Det tycker jag absolut att vi har klarat av – och vi får mycket bra respons utifrån”, säger David Sandström.
LÄS MER: Showbiz, konverteringar och skuldsättning – därför är varumärket allt i Klarnas strid om USA