Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Kritiserade Dolce & Gabbanas reklam – stäms på miljardbelopp

Publicerad: 9 mars 2021, 13:53

Modebloggen Diet Prada kritiserade en reklamkampanj från Dolce & Gabbana för att vara sexistisk – och delade en chatt där chefsdesignern Stefano Gabbana uttalar sig rasistiskt om kineser. Nu avslöjar kontot att de blivit stämda för förtal av modehuset, med ett krav på 600 miljoner dollar i skadestånd.


Ämnen i artikeln:

Cancel cultureReklam

Instagramkontot Diet Prada grundades 2014 och postar innehåll om modebranschen inför sina 2,5 miljoner följare. Kontot är ett av de främsta exempel på trenden kring så kallade cancel culture-konton, vars syften är att uppmärksamma ett varumärke eller person på något som anses vara felaktigt. 

2018 fick kontot stort genomslag genom sin kritik av en reklam för Dolce & Gabbana, där en kinesisk modell försökte äta pizza och canneloni med ätpinnar. Kritiker kallade reklamen för både rasistisk och sexistisk, och uppmärksamheten ledde till att kändisar så väl som återförsäljare tog avstånd ifrån varumärket. 

Nu står det klart att Dolce & Gabbana stämt Tony Liu och Lindsay Schuyler, som står bakom kontot, på 600 miljoner dollar för förtal. Det framkommer av ett inlägg på Diet Pradas egna Instagram-konto. Där har även en maskad bild av stämningsansökan samt en länk till en Gofundme-insamling publicerats. Enligt Kulturnyheterna ska duon ha samlat in cirka 300 000 kronor i bidrag till advokatkostnader. 

Stämningsansökan lämnades in redan 2019 men publiceras först nu. 

”Med så mycket hat mot Asiater i USA just nu känns det fel att fortsätta vara tysta om den här rättsprocessen som hotar vår yttrandefrihet”, skriver grundarna på sitt Instagramkonto.

I en artikel i AP framkommer att Dolce & Gabbana kräver 450 miljoner euro för återuppbyggnad av bilden av varumärket, 3 miljoner euro för skador, 1 miljon euro till chefsdesignern Stefano Gabbana. De kräver även 8,6 miljoner euro för en inställd modeshow i Shanghai, 8,6 miljoner euro för medarbetarkostnader samt 89,6 miljoner euro för uteblivna intäkter på den asiatiska marknaden mellan november 2018 och mars 2019. 

Läs mer:

Hon 'outar' arbetsgivare på Instagram: ”Vill starta en diskussion om hur företag beter sig” 

Så blev cancel culture ett fenomen – och så formar det en ny värld för varumärken 

Tre varumärken lyfter riskerna med cancel culture: ”Farlig utveckling”  

Alexander Bard anser att reklamen är orsaken till cancelkulturen: ”Politisering är varumärkenas sista desperata falsettskrik”

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cancel cultureReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.