Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Kunder rasande på Swedbank i sociala medier – så hanterar banken kommunikationen

Publicerad: 29 april 2022, 06:43

Fredagspresenten: Minussaldo på kontot. Det är vad många av Swedbanks kunder vaknade upp till i morse. Bankens sociala medier svämmar över av ilskna personer.


Ämnen i artikeln:

NyheterSwedbank

”Kan ni svara på NÄR allt är åtgärdat?”, skriver en frustrerad person.

”Kan ni lösa problemet snart??? Vi är många som behöver våra pengar”, skriver en annan.

”Till ALLA kunder på Swedbank. BYT BANK!!!” dundrar en tredje.

IT-problemen som Swedbank har drabbats av rör upp känslor bland kunderna. På Facebooksidan ramlar det under fredagsmorgonen in mängder av ilskna meddelanden och folk som vittnar om att de inte når fram till kundtjänst – och att de som gör det inte får några svar. 

Banken själv har i ett inlägg kommenterat saken, men svarar inte på kundernas klagan:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Facebook är blockerad under “Visa våra partners”.

På Instagram har Swedbank valt att tiga. I kommentarsfältet på senaste inlägget, som publicerades för tre dagar sedan och handlar om bankens bolån, meddelar många kunder att de kommer att byta bank. I skrivande stund har det inlägget 566 kommentarer.

Alla reagerar dock inte med ilska. Banken har även en del som tar haveriet med glimten i ögat. ”Tur att man kan betala i natura”, konstaterar en av kunderna.

Det var under torsdagskvällen som banken drabbades av en it-störning som gjort att folk blivit av med både små och stora summor pengar – och många möts av ett minussaldo. Störningen kan påverka Swishbetalningar.

”Vi har en pågående it-störning där vissa kunder ser felaktiga saldon på sina konton. Vi har hittat orsaken till störningen. VI arbetar så snabbt vi kan och beklagar givetvis detta”, skriver banken i sin egen app.

För Aftonbladet uppger Ralf Bagner, Swedbanks presstalesperson, att bankens kundcenter är hårt belastat på grund av it-störningen och tillägger att problemet har uppstått i samband med en uppdatering av Swedbanks system.

”Det är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos nu – men vi jobbar med systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till”, uppger han för Aftonbladet.

Resumé har sökt Swedbank via presskontakterna utan resultat.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterSwedbank

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.