Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Kurppa Hosk tar fram ny varumärkesidentitet för Milkywire

Publicerad: 13 oktober 2022, 09:45

Den nya identiteten bygger på ett responsivt gridsystem, starka färger och tydlig typografi.

Nina Siemiatkowskis bolag Milkywire kopplar samman globala välgörenhetsprojekt med privatpersoner och företag som vill hjälpa. Nu lanserar bolaget en ny visuell identitet, framtagen av design- och varumärkesbyrån Kurppa Hosk.

Ämnen i artikeln:

NyheterKurppa HoskVarumärkesbyråerVarumärke

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Milkywire, som grundades av Nina Siemiatkowski 2018, tillhandahåller en digital plattform som gör det möjligt för företag och privatpersoner att bidra till projekt runtom i världen med fokus på klimatlösningar och att minska förlusten av biologisk mångfald. Det initiala fokuset låg på konsumentdonationer, men ett ökat intresse från företag som ville samarbeta med Milkywire ledde till en förändring i strategi under det senaste året. 

För att tillgodose det ökade B2B-fokuset, och för att nå den amerikanska marknaden, har Milkywire gjort en nysatsning där man utvecklat varumärket och tagit fram en ny visuell identitet tillsammans med design- och varumäreksbyrån Kurppa Hosk. I ett pressmeddelande beskrivs att fokus ligger på att attrahera företag och få dem att utmana hållbarhetssektorn. 

– Att vi fått med Thomas Kurppa och Kurppa Hosk på vår resa stärker våra chanser ytterligare att nå ut till de som letar efter långsiktiga lösningar för sitt företag och planeten, kommenterar Nina Siemiatkowski.

Thomas Kurppa:

– Milkywires passionerade team och viktiga agenda engagerade vårt team direkt från start. Att få möjligheten att skapa något som bidrar till att fler donerar till dessa projekt är naturligtvis väldigt inspirerande. Vi är mycket stolta över den nya visuella identiteten, och de förbättrade förutsättningar den ger för Milkywires viktiga resa framåt. 

LÄS MER: Krig, pandemi och utsatthet präglar flödet – så når du fram med design 2022

Milkywire använder tech för att lösa många av de problem de ser i dag i hållbarhetssektorn och det beskrivs som en viktig faktor som förmedlas i den nya identiteten. Att transparens och trovärdighet är centralt för företaget ska också reflekteras i arbetet och produktutvecklingen.

Den nya identiteten bygger på ett responsivt gridsystem, starka färger och tydlig typografi. Centralt är också att man sätter data och media i centrum för att visa projektframsteg och nyckeltal på ett tydligt och engagerande sätt. I all återkoppling används till exempel metadata för att veta exat var en bild, video eller datapunkt ägt rum, och resultat från fältet paketeras och förmedlas till kunder på ett sätt som möjliggör att de i sin tur kan dela det vidare genom sina nätverk och hållbarhetsrapporter. 

Enligt pressmeddelandet har Milkywire hittills finansierat 127 olika projekt hos drygt 70 organisationer i 40 länder, och sedan start har 11 miljoner dollar donerats via plattformen.

Arbetsgrupp

Kurppa Hosk

Creative director: Thomas Kurppa

Client director: Fredrik Camén

Senior producer: Sladja Sitbon

Strategist: Hanna Bergström

Copywriter: Sara Boisen

Senior Designer: Daniel Lindqvist

Designer: Erica Svedjerud

 

Milkywire

Jenny Wessberg: Marketing Manager

Anton Larsson: Head of Product Design

Johanna Gafvelin: Head of Content

Nina Siemiatkowski: vd

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev