Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Lidl satsar på sneakers – och gör succé: ”Innebörden av varumärket har förändrats”

Publicerad: 31 augusti 2021, 11:11

Foto: MURIEL LIEBMANN 01

Lidl-merchen började som ett aprilskämt, men nu får man vända sig till andrahands-sajter som Blocket för att ha chansen att köpa en sko. Hur lyckades lågpriskedjan med detta? ”I Sverige är vi en utmanare,” säger Lidls kommunikationsdirektör.


Ämnen i artikeln:

JMWGolinLidl

I förra veckan släppte Lidl andra upplagan av sina sneakers. Efterfrågan var stor och skorna sålde slut på tio minuter. När man först släppte skorna kom idén ur ett aprilskämt, där man märkte att det fanns en efterfrågan på skorna. Bella Goldman, som är varumärkes-, CSR och kommunikationsdirektör på Lidl, har själv ett gediget sneakers-intresse. 

– Vi var nervösa när vi lanserade den andra upplagan. Är det fortfarande lika attraktivt?, säger hon.

Uppenbarligen finns det alltjämt ett sug. Om man vill få tag på ett par så måste man i dag vända sig till andrahandssidor som Blocket, där skorna kostar flera gånger originalpriset á 199 kronor. 

– Det betyder att varumärket har nått en helt annan nivå, och att innebörden av varumärket har förändrats. I dag är det coolt med Lidl-sneakers, för några år sedan ville man knappt bära en plastpåse som det stod Lidl på, säger Bella Goldman.

Skärmdump från Blocket, där skorna säljs vidare.

Strategin bakom släppet av skor har skilt sig i de olika länder där Lidl finns. Enligt Bella Goldman har Lidl rollen som utmanare eller underdog i Sverige. I Tyskland och Storbritannien har kedjan större marknadsandelar.

– I Sverige är vi mer av en utmanare och min spaning är att skorna är coola i Sverige, de är lite fräsiga. 

Lidl jobbar sedan länge med pr-byrån JMWGolin, och tillsammans har man marknadsfört sneakern så organiskt som möjligt. Man har exempelvis skickat ut merch till influencers som man gärna vill förknippa med kedjan, i stället för att göra betalda samarbeten.

– Många influencers gillar verkligen våra produkter, och som kund känner man igen när det är på riktigt i stället för när det är betalt.

Om två veckor lanseras dessutom ännu en sko som är tillverkad av återvunnen plast. De sneakers som släpptes i förra veckan är tillverkade på ”ett hållbart sätt”, men Bella Goldman skulle inte säga att de är miljövänliga.

– Vi ställer hårda krav på oss själva och våra leverantörer för att våra produkter ska produceras och levereras på ett så hållbart sätt som möjligt, men de är tillverkade i plast så jag skulle inte påstå att de är miljövänliga, för då skulle jag ljuga. Men det gäller ju de flesta sneakers. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

JMWGolinLidl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News